ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand


Tips voor september

  • Hieronder enkele fietstips die verband houden met september en het eind van de zomer.
  • Probeer je goede drinkgewoontes (drink minstens 1,5 liter vocht per dag) van de zomermaanden vast te houden.
  • Voor degene dit tijdens hun vakantie een stuk minder hebben getraind: voer de belasting (omvang en kwaliteit) weer geleidelijk op. De eerste twee weken doe je alleen rustige duurtrainingen. Voer daarna de belasting langzaam op door vaartspel en wat hardere duurtrainingen.
  • Vooral de overgang van de herfst naar de winter is het lastig de juiste fietskleding te dragen. Hierbij wat kledingtips.
  • Door het dragen van thermische onderkleding zal je een stuk minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat het zweet gemakkelijker wordt afgevoerd. Bovendien houdt het in de winter de lichaamswarmte vast.
  • Een goed fietsjack is winddicht en regenbestendig. De stof waarvan dit jack gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht doorlaat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetpartikels in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels.
  • Gebruik geen gewoon katoenen t-shirt onder je fietsjack, omdat katoen veel vocht opneemt en vasthoudt.
  • Zorg er voor dat je fietsverlichting in orde is.
  • Een Fietsremlicht is niet alleen in het donker nuttig, maar ook overdag.
  • De 'r' zit weer in de maand. Na een warme zomer komt nu de natte en windige herfst.
  • Eet meer fruit. Van begin september tot half oktober is de oogsttijd voor appels en peren. Appels zijn rijk aan vitamine C, mineralen (vooral ijzer), en vezelstoffen. Peren zijn rijk aan vitamine C en bevatten veel vezelstoffen.
  • Enkele tips om de opname van vitamines en mineralen te vergroten.
    • Gebruik sinaasappelsap bij de broodmaaltijd.
    • Drink geen koffie en thee bij de maaltijd.
    • Melk belemmert de opname van ijzer door het lichaam.
    • Opgewarmd eten is veel minder vitaminerijk.