ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand



Tips voor december

  • Hieronder enkele fietstips die verband houden met december en de herfst en winter.
  • Lekker doorfietsen in de herfst en winter kan natuurlijk prima. Je moet wel wat maatregelen nemen. Ten eerste je kleding. Oppassen met gladheid. Fietslichting niet vergeten. Je zult regelmatig wat meer tijd nodig hebben voor Fietsonderhoud. Banden met een grover profiel geven meer grip. Fietsspatborden zijn ook handig.
  • Gebruik overschoenen.
    Bij een temperatuur van ongeveer 5 graden Celsius zijn overschoenen al snel onmisbaar. Dit komt omdat dan de gevoelstemperatuur bij een snelheid van 25 km/u tegen het vriespunt aan ligt. Er zijn verschillende soorten fietsoverschoenen: isolerende (gemaakt van neopreen), waterafstotend en waterdicht. Als je dikkere sokken gaat gebruiken moet je er wel voorzorgen dat de bloedsomloop van je voeten goed blijft. Zie ook: Tips ter voorkoming van koude voeten.
  • Thermo onderkleding zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast.
  • Fietsen in de herfst en winter kan het bij een flinke tegenwind een stuk kouder zijn dan bij weinig wind. Dit komt door de gevoelstemperatuur. Hoe sterker de windkracht hoe kouder het is. Gebruik daarom een fietsjack dat winddicht is als je hartje winter een lange duurloop gaat doen tegen de wind in. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan fietsen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurtraining doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurtraining ook regelmatig op het laatst wat versnellinkjes van een minuut of twee.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Zie ook: Veilig fietsen in het donker.
  • En: Fietsen in de herfst en winter.
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen. Zie: Fietsen en andere sporten.
  • De volgende tip is geldig voor het hele jaar. Voor de wintermaanden nog maar even herhaald. Streef er naar om elke dag twee stuks fruit en twee ons groenten te gebruiken.
  • Verkoudheden en griep ontstaan door virussen die worden overgedragen met name via de handen en door de lucht (niezen). Voor meer info: Tips om niet ziek te worden.
  • Bij koorts mag er niet getraind worden. Het is bovendien gevaarlijk: een infectie van de hartspier is niet uitgesloten. Je mag pas weer lichtjes (lage intensiteit en korte duur) gaan trainen als je enkele dagen koortsvrij bent. Houd er ook rekening mee dat je pas over twee tot vier weken je normale belasting aan kunt.
  • Mocht je twijfelen: ga dan maar niet trainen. Bovendien verlies je echt niet al je conditie binnen een week.
  • Je kunt ook binnen gaan fietsen op een rollerbank. Bekenden merken zijn: Tacx of Elite.
  • Of gezelliger: spinning.
  • Besteed in de winter meer tijd een de Warming-up ter voorkoming van blessures.
  • In de wintermaanden ligt de nadruk op lange rustige duurtrainingen. Je kan in deze periode ook meer aandacht besteden aan Krachttraining en Rekoefeningen.
  • Ga in de laatste week van het jaar eens na wat je goed en fout heb gedaan. Leer vooral van je fouten.