Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Fietsen in de herfst en winter

 

 

 
 

Lekker doorfietsen in de herfst en winter kan natuurlijk prima. Je moet wel wat maatregelen nemen. Ten eerste je kleding. Oppassen met gladheid. Fietslichting niet vergeten. Je zult regelmatig wat meer tijd nodig hebben voor Fietsonderhoud. Banden met een grover profiel geven meer grip. Fietsspatborden zijn ook handig.

Vooral tijdens de overgang naar de herfst/winter is het lastig de juiste fietskleding te dragen. Niet alleen de keuze van het jack en broek zijn van belang, minstens zo belangrijk is de onderkleding die je daarbij draagt.


Onderkleding
Thermo onderkleding (bekende merken zijn: odlo en craft) zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast. Hierdoor blijft je lichaam droog en op de juiste temperatuur. Bij een katoenen t-shirt is dat niet haalbaar, omdat het veel vocht neemt op. Dit komt omdat katoen een holle natuurvezel is, die veel vocht kan absorberen. Bij kunststofvezels is dat niet het geval: deze zijn niet hol en nemen daarom ook minder vocht op, vochttransport is daarom ook beter. Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.


Fietsjack
Ook bij de bovenkleding is van belang dat deze goed ademend is, omdat anders het vocht van je lichaam niet goed wordt afgevoerd. Ook moet het winddicht en regenbestendig zijn. Een goed fietsjack bevat deze drie eigenschappen. De stof waarvan het gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht door laat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetpartikels in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels.


Regenkleding
Goede regenkleding is regenbestendig, winddicht, ademend en heeft mogelijkheden om ventilatieopeningen te maken. Omdat de eerste drie eigenschappen moeilijk te combineren zijn zal je dit alleen bij dure regenpakken (o.a. gemaakt van gore-tex ) aantreffen. Bij de betaalbare standaard regenkleding moet je een keuze maken tussen een ademend maar niet regenbestendig/winddicht pak of andersom. Het grote nadeel van een niet ademend pak is dat je er in gaat zweten. Houdt bij de aanschaf ook rekening met de grootte tijdens vervoer, het gewicht en de aanwezigheid van reflector strepen.
Voor het fietsweer: Buienradar en weersverwachting.


Koersbroek
Lange koersbroeken zijn er in diverse diktes en kwaliteiten. Koop ze niet te strak, zodat er een warm luchtlaagje kan worden gevormd.


Fietshandschoenen
In de winter en herfst moeten winterhandschoenen isolerend en waterdicht zijn.
Wat merken: Chiba, Pro, AGU en Ultima.


Overschoenen
Wanneer je gaat fietsen met een temperatuur van zo’n 5 oC boven nul is het toch mogelijk dat je na een halfuurtje last kunt krijgen van enigszins bevroren voeten. Zie: Gevoelstemperatuur. Het gebruik van overschoenen is daarom al snel geen overbodige luxe. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en diktes: isolerend (gemaakt van neopreen), waterafstotend en waterdicht.
Voor meer info: Fietsoverschoenen.


Fietssokken
Als je dikkere sokken gaat gebruiken moet je er wel voorzorgen dat er voldoende beweegruimte overblijft voor je tenen. Zo blijft de bloedsomloop van je voeten goed. Ook vormt zich een warm luchtlaagje in je schoenen.
Zie ook: Tips ter voorkoming van koude voeten.


Muts en hoofdband
Bij erg koud weer kan je het beste een muts of hoofdband onder je fietshelm dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via je hoofd verliest. Ook kan je bij erg gure omstandigheden uitstekende lichaamsdelen (zoals tenen, vingers, oren, lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.


Losse beenstukken en armstukken
Bij niet al te koud weer kan je losse beenstukken en/of armstukken gebruiken. Als het na verloop van tijd toch te warm wordt kan je deze gemakkelijk weer uittrekken.


Binnen fietsen  
Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.


Nog enkele tips
· Tips voor fietsen in het donker: Veilig fietsen in het donker.
· Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen. Zie: Fietsen en andere sporten.
· Bij gladheid en veel regen zal je je trainingsschema moeten aanpassen. Voor meer informatie: Trainingsschema aanpassen.
· Zorg er voor dat je goed gezien wordt. Neem ook altijd verlichting mee als je gaat fietsen tegen de avond, ook al verwacht je ruim voor het donker worden terug te zijn.
· Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
· Draag ook bij onveilige omstandigheden overdag (donker, mist en regen) zichtbare fietskleding. Het liefst met reflectorstrepen.
· Zie ook: Gezond en veilig fietsen.
· Houdt er ook rekening mee dat wanneer het zicht voor fietsers redelijk te doen is dat voor andere weggebruikers niet het geval hoeft te zijn. Zo kan bijvoorbeeld tijdens een stevige regenbui kan zicht voor sommige automobilisten een stuk minder zijn.
· Laat je banden bij gladheid iets leeg lopen voor het betere weglegging. Wel blijven oppassen!
· Mocht je ondanks alle maatregelen toch ziek of verkouden worden dan ligt het in ieder geval niet aan je sportkleding, maar ben je mogelijk tegen een virus opgelopen of was je trainingsschema gewoon te zwaar.
   
· Veel wegrenners stappen in de wintermaanden over op een MTB.
   
· Je kunt ook als alternatieve training gaan schaatsen.
   
· Of gaan hardlopen (zie ook: Runinfo.nl). Leontien van Moorsel liep ook in de winter.
   
· Of binnen gaan fietsen op een fietstrainer. Bekenden merken zijn: Tacx of Elite.
   
· Of gezelliger: spinning.
   
· Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden door wat dikkers aan te doen.
Zie ook: Gevoelstemperatuur.
   
· Probeer als het even kan de onbeschutte delen van je fietsrondje niet tegen de wind in te fietsen.
   
· Als het erg koud is en je wilt toch gaan fietsen kan je ook thuis de warming-up en cooling-down doen.
   
· Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan fietsen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurtraining doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurtraining ook regelmatig op het laatst wat versnellinkjes van een minuut of twee.
   
· Je kunt ook gewoon rust nemen. Niet fietsen in de winter betekend echter ook dat je in het voorjaar helemaal opnieuw je conditie moet opbouwen.
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: