ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsen voor vrouwen

Fietstraining voor vrouwen verschilt in hoofdzaak niet veel met die voor mannen. Wel is er verschil met de opbouw van het trainingsschema, voeding, mentale aspecten en de zwangerschap.

Menstruatiecyclus

Door de menstruatiecyclus kunnen vrouwen in bepaalde periodes vermoeider zijn. Vrouwen kunnen wat meer last hebben van emotionele pieken en dalen. Houd hiermee rekening tijdens het opstellen van het trainingsschema.

Mineralen

Vrouwen moeten er voor zorgen voldoende mineralen te gebruiken. Vooral een ijzertekort komt vaker voor. Duursportsters moeten ook waken voor een calcium tekort.

Racefiets

Fietsframe

Vrouwen hebben over het algemeen in verhouding met hun lichaamslengte een korter bovenlijf dan mannen. Tijdens het kopen van een racefiets moet een vrouw daarom rekening houden dat het fietsframe een kleinere bovenbuis heeft.

Racefiets stuur

Omdat vrouwen smallere schouders hebben is een smaller stuur ook aan te raden.

Dames fietszadel

Vaak zit er op een vrouwenfiets een breder zadel.

Remhendels

Omdat vrouwen kleinere handen hebben mogen de remhendels niet te ver weg zitten.

Vrouwen fietsen graag samen

Omdat vrouwen graag samen gaan sporten, van gezelligheid en een praatje houden: Het rijden in een groep.

Speciale vrouwen fietstochten

Net als bij loopwedstrijden zie je de laatste jaren steeds meer fietstochten die speciaal voor vrouwen zijn georganiseerd.

Fietskleding voor vrouwen

Bij de meeste mannen gaat de voorkeur uit naar fietskleding van een gesponsorde  wielerploeg. Bij vrouwen gaat de voorkeur minder vaak ook naar sponsor fietskleding. Speciaal voor vrouwen is er tegenwoordig het nodige verkrijgbaar: van een modieus wielershirt tot aan een fietsrokje.

Sportbeha

Let er bij de aanschaf van een sportbeha op dat deze ten eerste voldoende steun geeft aan de borsten. Ook is het belangrijk dat de sportbeha lekker zit en dat deze geen schuurplekken kan veroorzaken. Ten derde moet het vocht goed worden afgevoerd.

Gewichtverliezen

Voor veel vrouwen is een Ideaal gewicht belangrijk. Tijdens je fietstochten verlies je de nodige calorieŽn: Energieverbruik per sport. En nog wat tips: Afslanktips.

Waarom fietsen vrouwen langzamer dan mannen?

Het hart en de longen zijn kleiner. De hoeveelheid bloed is minder. De longen zijn kleiner. Het gehalte hemoglobine (nodig voor het zuurstoftransport) is kleiner. De hoeveelheid spiermassa is kleiner: zo'n 30 procent. Het maximale zuurstofopname is bij mannen 15 tot 25 procent hoger. Vrouwen hebben een lagere anaŽrobe drempel. Ook de maximale spierkracht is minder. Het vetpercentage is bij vrouwen hoger. Maar vrouwen schakelen wel een stukje sneller over op vetverbranding. Dit betekent dat hoe langer de afstand hoe dichter de vrouwen de mannen benaderden. Tijdens triathlonwedstrijden op de hele afstand zit er altijd wel een vrouw bij de eerste tien. Het wereldrecord voor vrouwen op de marathon benaderd de laatste 10 jaar het record van de mannen. Dat ooit het marathonrecord in handen komt van een vrouw zullen de mannen zich waarschijnlijk geen zorgen over moeten maken. Bij ultralange afstanden is dat nog maar af te wachten! En het record Kanaalzwemmen staat al sinds 1973 op naam van een vrouw: de Amerikaanse zwemster Lynne Cox (9 uur en 36 minuten).

Voor meer info

Sportboeken speciaal voor vrouwen


Stuur door