ALLES OVER WIELRENNEN

Vetten

Vet is een grote reservevoorraad van brandstof. Het menselijk lichaam heeft een vetreserve van maar liefst 50.000 tot 90.000 kcal. Bij de verbranding van vetten worden eerst de vetten in de spier verbruikt, daarna de vrije vetzuren uit het vetweefsel. Vet levert de helft van de energie die wordt verbruikt tijdens lichte inspanningen en niets doen. Vetzuren zijn een belangrijke bouwstof voor alle cellen en hormonen. De vetlaag zorgt ook voor het vasthouden van de lichaamswarmte en is tevens een beschermlaag. Net als bij de eiwitten bestaan er ook essentiŽle vetzuren: deze kunnen ook uitsluitend via de voeding worden opgenomen. Er zijn ongeveer 20 verschillende vetzuren. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetzuren. Plantaardige vetten (oliŽn) zijn meestal onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren heb je (hard) nodig voor de energiehuishouding. Deze worden prima verteerd en leveren minder cholesterol dan verzadigde vetzuren. Als deze echter worden verhit worden de ze omgezet in het ongezonde verzadigde vetzuur. Deze verhogen het aandeel 'slechte' cholesterol in je lichaam. Verzadigde vetzuren zitten vooral in dierlijke producten, zoals schapenvlees, varkensvlees, rundvlees en melkproducten. Verzadigd vet is goed herkenbaar omdat het vast of hard is. De verzadigde vetzuren kan je het best zo min mogelijk gebruiken. Vaak wordt er te vet gegeten, omdat er veel verborgen vetten zitten in voedingsmiddelen als vlees, kaas, boter en olie. Een van de belangrijkste essentiŽle vetzuren is het meervoudige onverzadigde vetzuur linolzuur (bevindt zich o.a. in granen). Minstens een derde van het vetaandeel in onze dagelijkse voeding moet worden geleverd door de meervoudige onverzadigde vetzuren. Een andere derde deel door de enkelvoudige onverzadigde vetzuren. De rest kan worden aangevuld door de verzadigde vetzuren.

Enkele producten met veel onverzadigde of verzadigde vetzuren
Meervoudige onverzadigde vetzuren Zonnebloem-, soja- en maÔsolie, avocado, noten, maÔs, zwarte bessen, sojabonen en vis.
Verzadigde vetzuren Dierlijke producten (zoals volvette kaas, slagroom en vet vlees), kokosolie, palmolie,  gebak, koek en snacks.
Aantekening Bij bak- en braadproducten ligt het wat lastiger: deze kunnen zowel relatief veel verzadigd als relatief veel onverzadigd vet bevatten. Margarine en frituurvet met veel verzadigd vet is goed herkenbaar, omdat het hard is en in pakjes wordt verkocht. Margarine en frituurvet met weinig verzadigde vetten daarentegen zijn zacht en vloeibaar en worden verkocht in een kuipje of een fles. Het gehalte verzadigde vetten staat vaak op het etiket vermeld.

Gebruik zeker twee uur voor een langdurige inspanning geen vet

Een hoog vetgehalte in het bloed belemmert het gebruik van koolhydraten. Vetverbranding levert per liter zuurstof minder energie dan koolhydraatverbranding. Per liter zuurstof leveren koolhydraten 5 kcal en vetten 4,7 kcal. Vooral bij langdurige inspanningen is dit verschil (zo'n 7%) niet onbelangrijk.

Voedingstabel

Vetarme voedingstabel.


Stuur door