ALLES OVER WIELRENNEN

Vervolg trainingsschema

Het samenstellen van een trainingsschema na een toertocht is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld: hoe snel je herstelt van een toertocht, of je een beginnende of gevorderde wielrenner bent en natuurlijk de datum van de volgende wielertocht.

Herstel

  • De eerste twee weken na de toertocht staan in het teken van herstel: rustige korte hersteltrainingen en eventueel langere rustige duurtrainingen met zo nu en dan een versnellinkje. De hersteltijd na een toertocht is onder andere afhankelijk van je conditie, leeftijd, trainingsleeftijd, herstelmaatregelen en hoe diep je bent gegaan. Over het algemeen moet je voor een 10 km wedstrijd twee weken uittrekken. Voor een schema met wat tips om sneller te herstellen: Herstelschema na toertocht.

Beginners

  • Schema's voor beginners hebben vooral als doel het algemeen uithoudingsvermogen te verbeteren. Een vervolgschema bouwt dit duurvermogen geleidelijk nog meer op. Houdt er rekening mee dat over het algemeen de hersteltijd voor beginners langer is. Hoe beter je bent getraind hoe sneller je herstelt van een toertocht.
  • Volgende toertocht is over een aantal weken

    Na één of twee rustige herstel weken begin je opnieuw met de Intensieve periode van een beginnersschema of eventueel een halfgevorderde fietsschema. Pas je schema zonodig iets aan als blijkt dat je nog niet helemaal hersteld bent.
  • Volgende toertocht is over een aantal maanden

    Afhankelijk hoe het herstel verloopt en de datum van de volgende wedstrijd begin je ergens in de Algemene voorbereidingsperiode of Specifieke voorbereidingsperiode van een beginnersschema of eventueel een halfgevorderde fietsschema. Pas je schema in de loop van de tijd zonodig iets aan als blijkt dat je nog niet helemaal hersteld bent.

Halfgevorderden en gevorderden

  • Halfgevorderden en gevorderden wielrenners herstellen over het algemeen vrij snel van een toertocht. Hoe beter je bent getraind hoe sneller je hersteld van een toertocht.
  • Volgende toertocht is over een aantal weken

    Wanneer het herstel voldoende is en de volgende toertocht is over een aantal weken (2 tot 6 weken) train je door als in de voorgaande Intensieve periode. Zorg wel voor meer rust. Je vorm kan je ongeveer 6 weken vasthouden.
  • Volgende toertocht is over een aantal maanden

    Wanneer de volgende toertocht over een aantal maanden is moet je anders te werk gaan, omdat je je vorm van de eerste toertocht ongeveer maximaal 6 weken kunt vasthouden. De weken na de eerste toertocht doe je veel duurtraining, zoals je ook deed in de Algemene voorbereidingsperiode. De vorm zal gedeeltelijke verdwijnen. Zo'n 6 à 5 weken voor de toertocht begin je dan weer met de Intensieve periode. Hierna ben je weer ongeveer zes weken in vorm.

Geen verdere plannen

  • Wanneer je geen toertocht plannen heb wil je waarschijnlijk wel je conditie op peil houden. Je conditie onderhoud je prima door 1x per week een (lange) duurtraining te doen en 1x per week afwisselt intervaltraining / vaartspel of een snellere duurtraining. Je traint zo al je energiesystemen. Voor aanvang van een nieuw trainingsschema neem je wat gas.


Stuur door