ALLES OVER WIELRENNEN

Tips om niet ziek te worden

  • Dat iemand wel of niet ziek wordt is onder ander afhankelijk van zijn weerstand. Dit immuunsysteem wordt beÔnvloed door onder andere erfelijkheid, stress, slaap, hygiŽne, ontspanning en voeding.
  • Als sporter kan je er zelf veel aan doen om niet ziek te worden:
    • Blijf uit de buurt van zieken.
    • Vermijd handcontact.
    • Was vaak je handen met water ťn genoeg zeep.
    • Raak je ogen, neus en mond zo min mogelijk aan.
  • Door te sporten verbeteren we het immuunsysteem.
  • Verkoudheden en griep ontstaan door virussen die worden overgedragen met name via de handen en door de lucht (niezen).
  • Wanneer je toch ziek wordt voorkom dat andere ook ziek worden.
  • Gemiddeld hebben we vier per jaar last van de gewone verkoudheid. Als we daar (veel) vaker last van hebben kan dat betekenen dat de trainingsbelasting te zwaar is.
  • Bij lichte verhoudheden kan een rustige duurtraining wel worden gedaan.
  • Bij koorts mag er niet getraind worden. Het is bovendien gevaarlijk: een infectie van de hartspier is niet uitgesloten. Je mag pas weer lichtjes (lage intensiteit en korte duur) gaan trainen als je enkele dagen koortsvrij bent. Houd er ook rekening mee dat je pas over twee tot vier weken je normale belasting aan kunt.
  • Mocht je twijfelen: ga dan maar niet trainen. Bovendien verlies je echt niet al je conditie binnen een week.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen. De eerste week na herstel doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in zo'n drie weken opvoeren tot je oude niveau.


Stuur door