Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Tips voor triatleten

 

 

 
 

40% van de lichaamswarmte verdwijnt via het hoofd. Als het water koud is doe dan twee badmutsen over elkaar.
   
Pomp je reserve binnenband half op. Kost geen gewicht, maar je bent wel een stukje sneller klaar met wisselen.
 
Zwemmen een goede warming-up voor het fietsen. Deze wissel hoef je daarom niet zo veel te oefenen.
   
Wel veel tijdwinst kan je halen door alles goed te organiseren. Trek bijvoorbeeld na het zwemmen geen sokken aan: bij natte voeten gaat dat niet altijd even gemakkelijk. Zet je fiets in de juiste versnelling: niet te zwaar en ook niet te licht.
   
Ga na afloop van een wedstrijd na wat je kunt verbeteren tijdens het wisselen. Veel kan je ook thuis oefenen.
 
Looptrainingen en fietstrainingen gaan in veel opzichten goed samen: ontwikkeling hart, enzymen, haarvaatjes en bloed. Nadelen: ontwikkeling hardloopspieren en andersom.
   
Hardlopers die ook regelmatig wielrennen kunnen het best met een licht verzet fietsen (minimaal 90 omwentelingen per minuut).
 
Voor bijna alle sporten geldt dat het onverstandig is om twee opeenvolgende dagen een intensieve training te doen. Voor triatleten is het wel mogelijk om twee dagen achter elkaar intensief te sporten, door het gebruik van andere spiervezels tijdens het hardlopen, fietsen en zwemmen.
 
We kunnen ervan uitgaan dat er van het zwemmen weinig invloed zal zijn op het lopen en fietsen. Er is dus nauwelijks een negatief effect na zwemtrainingen op fiets- en looptrainingen.
 
Een zwembroek-pak gemaakt van lycra neemt geen water op en zit als een tweede huid. Omdat zo de waterweerstand minder is zal je sneller zwemmen.
   
Je kan het beste je wetsuit meteen na het zwemmem zoveel mogelijk uit doen. Wanneer je dat bij je fiets doet is veel water al uit je wetsuit gelopen en is deze gedeeltelijk vacuŁm gezogen. Het wordt dan een stuk lastiger om je wetsuit uit te krijgen.
 
De maximale hartslag bij zwemmen (vrije slag ) is 10 tot 15 slagen lager dan bij hardlopen. Dit komt door het geringer gebruik van actief spierweefsel.
 
In tegenstelling tot hardlopers (hooguit 2x per week) kunnen zwemmers wel 3 x per week intervaltraining doen.
   
  Stuur door

 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: