ALLES OVER WIELRENNEN

Tips voor meer snelheid

Naast training en het verbeteren van je Fietstechniek kan je ook aan je fiets gaan sleutelen om sneller te worden. Wie niet sterk is moet slim zijn.

Stuur lager zetten

Door je stuur lager te zetten verminder je de luchtweerstand. Wel geleidelijk verlagen om blessures te voorkomen. Zie ook: Framemaat en fietsafstelling racefiets.

AŽrodynamisch stuur

Een aŽrodynamisch stuur verbeterd de houding en daarmee wordt de luchtweerstand verminderd.

AŽrodynamisch houding

Probeer bij wind tegen je zelf zo klein mogelijk te maken en je armen langs je lichaam te houden. Bij wind mee doe je het tegenovergestelde.

Buitenband

De winst dat geboekt kan worden door een band te nemen met een lagere rolweerstand bedraagt ongeveer 0,2 km/u. Toch de moeite waard! De rolweerstand van een band wordt bepaald door zijn soepelheid en het vermogen om terug te springen naar zijn oorspronkelijke toestand. De soepelheid van een band kan je goed aanvoelen door het loopvlakte in te drukken. Gebruik bij het testen een nieuwe niet opgepompte band. Hoe gemakkelijker het indrukken gaat hoe lager de rolweerstand waarschijnlijk is. Bij de beoordeling moet ook worden gekeken hoe snel de band weer terugspringt naar zijn oorspronkelijke toestand. Tenslotte neem je de breedste versie van je keuze. Uit de onderstaande tabel kan je ook aflezen dat het snelheidsverschil tussen een snelle racefietsband en een mountainbikeband ongeveer 1 km/u bedraagt.(5 x 0,2 km/u).

Type band Rolweerstand coŽfficiŽnt
Racefietsband minste rolweerstand 0,005
Standaard racefietsband 0,006
Toerfietsband 0,007
Mountainbikeband 0,010

Bandbreedte

Hoe breder hoe lager de rolweerstand. Dit komt omdat smallere banden meer worden ingedrukt dan bredere banden.

Binnenband

Ook hier geldt hoe soepeler hoe beter. De gekleurde latex binnenbanden hebben de beste eigenschappen in vergelijking met de gewone zwarte.

Bandenspanning

Hoe harder een band is opgepompt hoe lager de rolweerstand. De maximale druk staat aangegeven op de zijkant van de band. Houdt er ook rekening mee dat een hard opgepompte band minder plezierig rijdt op een slecht wegdek.

Bidon en fietspomp

Het weghalen van de bidon en fietspomp scheelt ongeveer een halve minuut bij een tijdrit van 40 km. Dit komt niet alleen door gewichtvermindering maar ook door de lagere luchtweerstand.

AŽrodynamische wielen

Vergeleken met een normaal racefietswiel bedraagt de tijdwinst met aŽrodynamische wielen maximaal 1%. Hierbij hebben de drie en vierspaaks wielen de minste luchtweerstand. Ook moeten de mentale voordelen die het fietsen met mooie aŽrodynamische wielen heeft niet onderschat worden. Niet alleen tijdens wedstrijden, maar ook bij trainingen zal je net even meer inzet vertonen.

AŽrodynamisch overschoenen

Voor tijdrijders zijn er aŽrodynamisch overschoenen. Deze kan je ook gebruiken bij niet al te slechte weeromstandigheden. Voor meer info: Fietsoverschoenen.

Wielen

Vergeet de wielen niet recht in het frame te zetten.

Remmen

Zorg ervoor dat de remblokjes niet aanlopen.

Ketting en cassette

Met een goed gesmeerd verzet fiets je ook weer een stukje sneller.

Wegdek

Bij mooi glad asfalt is de rolweerstand een heel stuk lager dan op een strook kasseien. Kies daarom bij het uitzetten van een tijdrit parkoers zoveel mogelijk fijn asfalt.

Q-waarde

Dit is de afstand van de buitenkant van de cranks. Deze wordt bepaald door de breedte van de trapas en de cranks. Deze maat bepaalt dus hoe wijdbeens je op de fiets zit. Hoe smaller de Q-waarde hoe beter dat is. Door te kiezen voor een smallere trapas en/of cranks wordt de kracht overbrenging beter en de fietshouding wordt aŽrodynamischer.

Pedaal

Het bovengenoemde effect kan ook bereikt worden door een pedaal te nemen met een kleinere as.

Kleding

Bij wapperende fietskleding heb je veel meer luchtweerstand te overwinnen. Strak en glad zittende wierenkleding kan maximaal 3 % tijdwinst opleveren. Opmerking: een fietsbroek zit daarom ook strak en is glad.

Scheer je benen

Een tip voor mannen: scheer je benen. Scheelt toch weer wat luchtweerstand.

Mentaal

Door je mentaal te verbeteren kan je veel winst halen. Bernard Hinault maakte van zijn tijdritten een lange sprint. Hij reed min of meer voluit van het ene opvallende kenmerk langs de weg naar het andere. Probeer het maar eens uit.

Tenslotte

Zit rustig en ontspannen op je fiets. Vooral het bewegen van je bovenlichaam kost vrij veel energie.

Zie ook

Trapfrequentie en fietssnelheid en Traptechniek.


Stuur door