ALLES OVER WIELRENNEN

Tips om beter te slapen

  • Goed slapen is belangrijk, daarom ook wat tips voor een goede nachtrust.
  • Wanneer je onverhoopt niet binnen twintig minuten in slaap valt, ga dan het uit bed en ga pas terug als je je slaperig voelt. Doe iets ontspannend.
  • Ontwikkel een regelmatige slaapgewoonte: ga elke avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed te gaan en sta `s morgens op het dezelfde tijd op.
  • Wanneer je een slecht slaper bent is het verstandig om zo weinig (ook overdag) mogelijk gebruik te maken stimulerende middelen zoals koffie, thee, chocolade, alcohol en sigaretten.
  • Zorg voor genoeg lichaamsbeweging krijgt. Doe dat niet vlak voor bedtijd.
  • Houdt de slaapkamer comfortabel (temperatuur, licht, luchtvochtigheid en lawaai).
  • Probeer voor het slapen te ontspannen.
  • Twee uur voordat je gaat slapen een zware training doen is niet verstandig.
  • Probeer overdag niet te slapen. Wanneer dat toch niet mogelijk is, slaap dan niet langer dan een uur.
  • Als je de nacht voor een wedstrijd slecht slaapt: dat is geen probleem, omdat een slechte nachtrust voor een wedstrijd geen tot weinig effect heeft op je prestatie.
  • Probeer `s morgens niet te lang in bed te blijven wanneer je wakker bent.
  • Een alcoholisch drankje kan helpen bij het inslapen, het verminderd echter wel de kwaliteit van de slaap.
  • Gebruik ook geen andere stimulerende middelen, zoals koffie, thee en sigaretten de uren voor het slapengaan.
  • Gebruik geen (of zo weinig mogelijk) slaappillen. Het is beter om je te concentreren op bovenstaande tips.
  • Zie ook: Tips voor ontspanning.


Stuur door