ALLES OVER WIELRENNEN

Gewoon leuke en handige tips

  • Psychologen hebben aangetoond dat de echt grote sporters zich van de middelmaat onderscheiden doordat ze in extreme mate doelgericht zijn. Ze weten wat ze willen bereiken en hoe ze dat denken te gaan doen. Veel van deze sporters hebben het zelfs op jonge leeftijd al opgeschreven. Misschien is het schriftje van Marco van Basten, dat een plaats heeft gekregen in het Ajax-museum, daar wel het beste bewijs van. Hij noteerde er onder meer de schijnbewegingen in die hij beheerste en oefeningen van wie hij ze had geleerd. Maar niet alle sporters tonen al op jonge leeftijd het zelfbewustzijn, de discipline en het karakter die nodig zijn om de top te bereiken.
    Bron: Het Parool
  • Individuele sporters hebben vaak meer zelfkritiek dan teamsporters. Een goede eigenschap. Ook in het dagelijks leven.
  • Zorg dat bij het kopen van een hardloopbroek deze een zakje heeft om je sleutels in te kunnen doen.
  • Laat wat extra sleutels maken, zodat je niet met een hele bos sleutels moet gaan hardlopen.
  • Het is voor kinderen en jongeren belangrijk dat ze sporten, omdat het goed is voor de fysieke en mentale ontwikkeling.
  • Waarschijnlijk heeft alcohol een gunstig effect op hart en bloedvaten. Uit een twaalfjarig onderzoek onder 38.000 mannen in de Verenigde Staten is gebleken dat mannen die regelmatig bier, wijn of een andere sterke drank drinken (niet meer dan twee glazen per dag) minder kans hebben op een hartaanval hebben dan niet drinkers.
  • 40% van de lichaamswarmte verdwijnt via het hoofd.
  • Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mensen die in hun vrije tijd sporten meer blijheid in hun werk hadden. Ook is onbetwistbaar aangetoond dat beweging een duidelijk positief effect heeft op zorgen. Beweging heeft een heilzame uitwerking op een depressie. Depressies schijnen bij sporters maar zelden voor te komen.
  • Dat veel mensen met veel plezier aan de inspanning beginnen heeft heeft onder andere te maken met het afscheiden van bŤtamorfine. Deze door het lichaam aangemaakte pijnstillers kunnen zelfs een zeker gevoel van euforie veroorzaken. Dit kan al na een inspanning van 20 minuten gebeuren.
  • Mensen kunnen er zelf veel aan doen om niet ziek te worden. Eťn van de belangrijkste maatregelen om niet ziek te worden, is uit de buurt van zieken te blijven. Praten met een ziek persoon kan al voldoende zijn om via de lucht geÔnfecteerd te raken. Vermijd ook handcontact.
  • Was niet te vaak je handen.
    Door te vaak je handen te wassen neemt de kans op infecties juist toe. Je huid raakt door de zeep uitgedroogd en beschadigd en kunnen bepaalde bacteriŽn en schimmels juist hun slag slaan, omdat een natuurlijke stof die door de huid wordt uitgescheiden, bij het wassen elke keer wordt weggespoeld. Ook zitten op de menselijke hand altijd bacteriŽn, of de handen gewassen zijn of niet. Deze zijn niet schadelijk, zij voorkomen zelfs dat andere schadelijke bacteriŽn bijvoorbeeld uit het maagdarm kanaal de 'ruimte' krijgen om te groeien op de handen. Natuurlijk was je wel je handenwassen na het wc gaan en voor het bereiden van voedsel.
  • Een vet lichaam is slecht voor de warmtehuishouding: het lichaam kan moeilijker zijn warmte kwijt.
  • Het op kop lopen van een groep, tegen de wind in kan zo'n 10% meer energie kosten als het lopen in de groep. Voor fietsers geldt dit in nog sterkere mate: het verschil kan wel zo'n 20-30% bedragen.
  • Tegen het losraken van de veters onder het hardlopen: stop de beiden lussen onder je veters voorin je schoen (zeg maar op het breedste van je voetgedeelte). Als je de auto/fiets sleutel niet kwijt kan, rijg deze dan mee met de veters in je schoen. Handig hoor!
  • Een middagdutje van een halfuurtje heeft meer effect dan een uur eerder te gaan slapen. Een dutje van een uur overdag staat gelijk aan drie uur slaap ’s nachts.
  • Diverse onderzoeken wijzen uit dat twee glazen alcohol per dag bij volwassen een heilzaam effect kan hebben op lichaam en geest.
  • Lichaamsoefening bevordert de aanmaak van endorfine in de hersenen - de morfineachtige substantie waarvan de mens zich lekker gaat voelen.
  • Zonder lichaamsbeweging verliezen mensen als ze ouder worden spierweefsel, dat wordt vervangen door vet. Het kan daarom zo zijn dat als het lichaamsgewicht hetzelfde is gebleven men toch op middelbare leeftijd een te veel aan lichaamsvet heeft. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen zetten naarmate ze ouder worden in een veel langzamer tempo vet aan.
  • Naar aanleiding van het bovenstaande is het ten aanzien van nog twee punten belangrijk dat de verhouding koolhydraat:proteÔne juist is.
    1 Een hoog gehalte aan insuline voorkomt dat de vetreserves worden aangesproken voor de vorming van opneembare vetzuren. Glucagon stimuleert dit juist. Een koolhydraatrijke maaltijd zorgt er dus voor dat je spieren worden afgesneden van hun belangrijkste energiebron.
    2 Het menselijk lichaam heeft maar een beperkte bergruimte voor de in de glycogeen omgezette koolhydraten. De rest van deze koolhydraten wordt omgezet in vet. Het hoge insulinegehalte stimuleert deze vetomzetting.
  • Na het vijfentwintigste levensjaar nemen de lichamelijke vermogens met ongeveer 1% per jaar af. Echter bij degenen die regelmatig trainen begint deze fysieke achteruitgang niet op hun vijfentwintigste, maar pas ergens midden dertig. Op dat moment is de achteruitgang slechts 0,1% ! Zo kunnen we verwachten dat mensen die gezond blijven op hun veertigste ongeveer even sterk zijn als ze op hun vijfentwintigste waren. Ook is het zo dat een 75-jarige nog dezelfde vermogens kan hebben als een niet getrainde 45-jarige.
  • In tegenstelling wat veel mensen denken gaan er tijdens het zweten maar weinig mineralen verloren.
  • Gewichtverlies tijdens het sporten is hoofdzakelijk vochtverlies. Stel er zijn na een uurtje wielrennen 600 kcal verbrand. Dat is slechts 100 gram aan koolhydraten, vetten en eiwitten. Waarom? 1 gram vet levert 9 kcal, 1 gram koolhydraten en eiwitten 4 kcal. Gemiddeld zo'n beetje 6 kcal, dus 600 kcal is 100 gram.
  • De mitochondriŽn zijn de energiecentrales van ons lichaam. Niet echt een tip, toch maar vermeld.
  • Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende gedronken hebt.
  • Heb je binnen een paar maanden nieuwe hardloopschoenen nodig, koop ze dan nu. Je kan zo een aantal maanden op twee paar lopen. Het is sowieso helemaal niet slecht voor je pezen en spieren om loopschoenen regelmatig af te wisselen. Voor meer informatie en tips: Hardloopschoenen kopen.
  • Bij een sporthart is de hartspier verdikt, waardoor er per hartslag meer bloed wordt doorgepompt.
  • Eten van twee ons drop verlaagt testosteron.
    Onderzoek uit Iran wijst uit dat zoethoutwortelextract (de smaakmaker van drop) bij mannen kan leiden, tot verlaagd testosterongehalte. Twintig mannelijke vrijwilligers namen gedurende l0 dagen lang een extract van zoethoutwortel. De hoeveelheid extract kwam ongeveer overeen met het eten van 250 gram drop per dag. Na tien dagen bleek het testosterongehalte van de vrijwilligers verlaagd.
    Bron: Metro
  • De batterijen van de borstband van je hartslagmeter gaan langer mee als je deze direct na afloop van de training droog maakt.
  • Sportief wandelen is een vorm van matig intensief bewegen; waarbij voldoende inspanning wordt geleverd om het hart in gezond conditie te houden. Matig intensief bewegen geeft het beste resultaat om de kans op een hartinfarct te verkleinen, aldus de Hartstichting.
    Bron: Metro
  • Het hart slaat zo'n beetje 100.000 keer per dag: 24 uur * 60 minuten * 70 slagen.


Stuur door