Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Blessure behandelingtips

 

 

 
 

· Tot grote verrassing kwam men tot de conclusie dat zich bijna 40% meer sportblessures voordeden bij diegenen die regelmatig rekken dan bij degene die dat niet deden.
   
· Een preventie tip: neem eens per 3, 4 weken een rustige week.
   
· Nog een preventie tip: het totaal aantal kilometers per week mag niet meer dan 10% toenemen.
   
· Pas je voeding aan. Gebruik bijvoorbeeld meer eiwitten of kalk.
 
· Het beste kan er alleen gerekt worden voor aanvang van de training. Na de training is het rekken af te raden: de beschadiging kan alleen maar groter worden.
 
· Een blessure wat extra te belasten hoeft helemaal niet nadelig uit te pakken. Je lichaam reageert op deze extra belasting door meer aandacht aan het letsel te geven.
   
· Blaren ontstaan door te veel wrijving en druk op de huid. Je kunt de blaarvorming beperken door gebruik te maken van goede schoenen (ook eventuele drukplekken laten oprekken), katoenen sokken of sokken met een dubbele laag, vooraf de voeten in talken en risicovolle plekken afplakken met een pleister of ‘second skin’.
   
· Mocht je toch blaren krijgen desinfecteer de huid dan eerst; vervolgens prik je de blaar leeg; daarna een pleister of ‘second skin’ erop.
   
· Je kunt blessures voorkomen door een goede warming-up en cooling-down, een geleidelijk opbouwend trainingsprogramma en de juiste sportschoenen te gebruiken.
   
· Krachttraining is blessurepreventief: de spieren en pezen worden sterker. 
   
· Krachttraining kan botontkalking tegengaan.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: