Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Taperingsperiode

 

 

 
De taperingsperiode is de periode dat je je lichamelijk en geestelijk voorbereidt op een toertocht / wielerwedstrijd. Door je lichamelijk voor te bereiden bereid je je automatisch ook geestelijk voor. Je hebt zin in de toertocht! Andersom geldt ook: wanneer je je geestelijk voorbereidt, bereid je je ook lichamelijk voor. Denk daarbij onder andere aan: wedstrijdspanning (adrenaline) de uren voor de start. Ook het aanmaken van andere hormonen (onder andere gelukstofje) de dagen voordat het startschot valt kunnen je prestatie verhogen .
Taperingsperiode
Tijdens de taperingsperiode verminder je de omvang van je duurtrainingen met 40-60%. De intensiteit van intervaltraining blijft gelijk of mag zelfs wat zwaarder zijn.
Door tapering komt je lichaam extra uitgerust aan de start: Supercompensatie.
Het is de bedoeling dat de start van de toertocht / wielerwedstrijd is op het hoogste punt van de Supercompensatie. Zie afbeelding.

Er is verschil tussen de taperingsperiode per afstand. Hoe langer de afstand hoe eerder de tapering begint. Ook is de tapering bij beginners en gevorderden anders.
De taperingsperiode beschreven in de Trainingsschema's zijn voor de meeste wielrenners goed bruikbaar. Echter omdat iedere sporter anders kan reageren op training en herstel zijn het geen vaststaande richtlijnen.
Tips
Bij langere toertochten / wielerwedstrijden is het heel zinvol de dagen ervoor meer koolhydraten te gebruiken. Zie het stukje over koolhydraatstapeling op de pagina: Wedstrijd en toertocht voorbereiding.
Stel je positief in. Een moeizame laatste week betekent niet altijd een slechte toertocht / wedstrijd.
Nog wat uitleg over Supercompensatie. Supercompensatie is het herstel van het lichaam na een training. Als de volgende training plaats vindt op het moment dat je nog niet voldoende hersteld bent zal het trainingseffect niet optimaal zijn. Of erger: negatief. Het is de kunst te gaan trainen op het moment dat het herstel (de supercompensatie) het hoogst is. Tijdens de intensieve periode van een halfgevorderd en gevorderd trainingsschema is het herstel vaak onvoldoende. De supercompensatie wordt dan bereikt de op de dag van de toertocht.
Voor meer tips: Wedstrijd en toertocht voorbereiding en Eerste prestatietocht.
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: