ALLES OVER WIELRENNEN

Supercompensatie

Tijdens de periode van supercompensatie is het herstel op z'n hoogst. ·Het is de kunst zo te trainen dat de nieuwe trainingsprikkel plaats vindt op het moment van supercompensatie. Je haalt zo het hoogste resultaat uit je trainingen. Als je gaat trainen als het herstel onvoldoende is, heeft de training een negatief effect. Als de volgende training te lang op zich laat wachten (de training vindt plaats lang na de supercompensatie periode) heeft de vorige training geen effect. Naast deze situaties kunnen trainingen en hersteltijd minder invloed hebben op het resultaat.

Uitleg supercompensatie

Uitleg supercompensatie

Drie situaties als voorbeeld

Als voorbeeld drie situaties:
  • Optimaal herstel.
  • Tekort herstel.
  • Te lang herstel.

Optimaal herstel

Optimaal herstel

Tekort herstel

Tekort herstel

Te lang herstel

Te lang herstel

Hersteltijd

  • Je hersteltijd is onder andere afhankelijk van de intensiteit van je inspanning, je getraindheid en trainingsleeftijd. Voor meer info: Sneller herstellen.
  • Tijdens een zware trainingsperiode is het herstel tussen de trainingen vaak niet voldoende, de supercompensatie vindt dan plaats enkele dagen na deze zware trainingsperiode.

Trainingsbelasting

  • De trainingsbelasting is niet de belasting van één fietstraining of wedstrijd, maar de totale trainingsomstandigheden over een langere periode: van één week tot enkele maanden.  Voor meer info: Trainingsbelasting

Taperen voor een fietswedstrijd

  • De taperingsperiode is de periode dat je je lichamelijk en geestelijk voorbereidt op een fietstocht. Voor meer info: Taperen voor een fietstocht.
  • Vooral bij fietstochten langer dan twee uur is het heel zinvol de dagen voor de fietsttocht meer koolhydraten te gebruiken.


Stuur door