ALLES OVER WIELRENNEN

Sportrepen

Sportrepen kan je gebruiken voor, tijdens en na het wielrennen. Voor het fietsen vullen ze je energievoorraad aan, tijdens het fietsen vullen ze een te kort snel aan. En na het fietsen versnellen ze het herstel.

Soorten sportrepen

  • Sportrepen zijn er in verschillende soorten. Zo zijn er sportrepen speciaal voor en tijdens het fietsen en om het herstel te bevorderen.

    • Voor het fietsen: rijk aan koolhydraten en gedeeltelijk eiwitten
    • Tijdens het fietsen: hoofdzakelijk koolhydraten (energiereep)
    • Na het fietsen: rijk aan eiwitten en koolhydraten (proteÔne reep)
    • Ook zijn er sportrepen met een andere samenstelling te koop

Hoe sportrepen gebruiken

  • Na 60 - 90 minuten intensief wielrennen is je glycogeenvoorraad in je lichaam grotendeels verbruikt. Je fietsprestaties gaan op dat moment duidelijk achteruit. Het is verstandig om tijdens lange fietstochten koolhydraten te gebruiken om de glycogeenvoorraad te sparen. Gebruik 40 - 60 gram per uur.
  • Na afloop kan je sportreep die rijk is aan eiwitten en koolhydraten gebruiken om het herstel te versnellen.
  • Gebruik ook niet te veel: je maag kan niet meer dan 60 - 80 gram koolhydraten per uur verwerken.

Samenstelling sportreep

Tips

  • Experimenteer niet met sportvoeding tijdens lange fietstochten. Je kunt de weken voor de fietstocht nagaan of een merk je bevalt.
  • Speciale sportvoeding is vaak gemakkelijker in gebruik en beter verteerbaar dan gewone dagelijkse voeding.
  • Snij de sportreep in drie of vier stukjes. Je kan deze dan in gedeelten gebruiken.
  • In ontbijtkoek zit weinig vet en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voedsel voor duursporters. Voedingswaarde per 100 gram: vet 1 gram, koolhydraten: 70 gram en eiwit 2.5 gram.
  • Bij de finish van georganiseerde wielertochten zie vaak bananen en sinaasappels liggen. Dat is niet opvallend: energierijk voedsel (bananen) en sinaasappels zijn vitamine C rijk.
  • Ook zie je soms na afloop winegums liggen: zijn gemaakt van het eiwitrijke en energierijke gelatine.
  • Probeer eens een hersteldrankje bestaande uit 70% eieren en 30% melk of 50% melk en 50% aardappelen.
  • Drink ook voldoende. Voor meer informatie: Rekenmachine vochtverlies.

Voor meer informatie


Stuur door