ALLES OVER WIELRENNEN

Rusthartslag

Je rust hartslag is het aantal slagen per minuut als je volledig in rust bent. Je hart geeft voortdurend informatie over de conditie van je lichaam. Zo kan een hogere rustpols onvoldoende herstel na een training betekenen of aanwijzingen zijn voor opkomende verkoudheid, griep of infectie.

  • Bepalen rust hartslag:
    Je rusthartslag is het aantal slagen per minuut als je volledig ontspannen bent. Het beste kan deze bepalen ‘s morgens voor het opstaan. Tel via je pols of hals 30 (of 15) seconden het aantal slagen en vermenigvuldig dit getal met 2 (of 4). Voorbeeld: het aantal slagen is 33 na 30 seconden. 2 x 33 is 66 hartslagen per minuut (hpm).
  • De hartslag in rust is voor een volwassen gemiddeld tussen de 60 - 70. Een man heeft een iets lagere rustpols dan een vrouw. Sporters kunnen een rust hartslag hebben van 50 (of lager).
  • Het is ook zinvol zo nu en dan je rusthartslag overdag of 's avonds te meten. Je kan zo een mogelijk verschil overdag of 's avonds opmerken.
  • Een verhoogde rustpols kan onvoldoende herstel betekenen of aanwijzingen zijn voor een opkomende verkoudheid, griep of infectie.
  • Als je rusthartslag enkele dagen 10 of meer slagen hoger is dan normaal ben je onvoldoende hersteld. Doe het dan enkele dagen rustig aan.
  • Door training gaat je rusthartslag omlaag en hartslag van de anaėrobe drempel omhoog.
  • Hartslagzones (hartfrequentiereserve zones) bepalen met de Karvonen formule
    Hartslagzone = rusthartslag + (maximale hartslag - rusthartslag) * percentage.
    Voor meer informatie een en rekentool: Karvonen formule.

Voorbeeld Karvonen formule

Voorbeeld hartslagzones Karvonen formule

Voor meer informatie