Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
 

Racefiets onderdelen

Bookmark and Share

 

 

 
 

Op deze pagina worden de fietsonderdelen van de racefiets beschreven. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden wordt niet alles behandeld. Zie ook: Fietsonderhoud.


Fietsframe
Bij de keuze van het frame kan je kiezen uit de verschillende soorten materialen. Niet alleen is het materiaal van belang ook de vorm en de framemaat zijn belangrijk. Voor het bepalen van de grootte van het frame: Framemaat en fietsafstelling racefiets.


Aluminium
Lichter als staal, soepel, goed bestand tegen roest, sneller last van metaalmoeheid (fiets gaat vibreren).


Staal
Stevig, maar ook zwaar, kan gaan roesten.


Carbon
Van kuststof, licht van gewicht, stevig, sterk, roest niet, niet soepel.


Titanium
Licht van gewicht, soepel, stevig, sterk, roest niet, de beste keus: maar erg duur.


Groepen
De bewegende onderdelen van een fiets is de groep van een fiets. Deze bestaat uit: achterderailleur, voorderailleur, crankstel (twee of drie voorbladen), naven, trapas, pedalen, shifters, remmen, ketting en cassette. Hieronder een overzicht van de kwaliteitsverschillen tussen de groepen van Shimano, Sram en Campagnolo.


Shimano

Groep

Speed

Bijzonderheden

Dura Ace Di2

10

Elektronisch schakelen

Dura Ace

10

Handmatig schakelen

Ultegra Di2

10

Elektronisch schakelen

Ultegra

9/10

Handmatig schakelen

105

9/10

Midden klasse

Tiagra

9/10

Voor beginners

Sora

9

Voor beginners



Sram

Groep

Speed

Bijzonderheden

Red

10

Top klasse

Force

10

Midden klasse

Rival

10

Voor beginners

Apex

10

Voor beginners


Campagnolo

Groep

Speed

Bijzonderheden

Super Record

11

Top klasse

Record

11

Top klasse

Chorus

11

Midden klasse

Athena

11

Midden klasse

Centaur

10

Midden klasse

Veloce

10

Voor beginners

Mirage

9

Voor beginners

Xenon

9

Voor beginners


Remmen en shifters
Een racefiets heeft twee remmen: voorrem en achterrem. Shifters zijn remhendels met schakelaars voor de versnelling. Het remsystem is een belangrijk onderdeel van de fiets. Besteed daarom regelmatig tijd aan: Onderhoud remmen.

Rem Shifter

Derailleurs
Met de derailleurs verander je de positie van de ketting op de achtertandwielen en van de voorbladen. Het type achterderailleur is afhankelijk van de grootte van de achtertandwielen. Dit zelfde geldt ook voor de voorderailleur, maar dan ten opzichte van de voorbladen. Hoe duurder hoe duurzamer, betrouwbaarder, schakel gemak en lichter van gewicht.

Voorderailleur Achterderailleur

Cassette
Ook hier zijn de meest gebruikte merken Shimano, Sram en Campagnolo. Er zijn 7, 8, 9, 10 en 11 speed cassettes.


Ketting
Het type is afhankelijk van de cassette. Vervang de fietsketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette.


Crankstel
Op die onderdeel worden de twee (vaak 39 en 53 tanden) of drie (vaak 30 en 39 en 52 tanden) grote kettingbladen gemonteerd. Een crankstel met drie voorbladen is een triple crankstel. Hoe lichter en stijver hoe duurder. De kettingbladen zijn van harde metalen gemaakt. De crankarmen zijn gemaakt van aluminium, carbon of titanium.

Cassette

Cassette

Triple crankstel


Trapas
Op de trapas is het crankstel bevestigd. De montagemethode verschilt per merk.

De 4 kantige as
Methode die door veel merken wordt gebruikt.

Het ISIS systeem
Op deze as bevinden zich 10 groeven van elk 16mm diep.

Octalink
Trapas ontwikkeld door Shimano. De as heeft 8 groeven van 9mm diep. Verscheidene Shimano groepen maken gebruik van de techniek.

Hollowtech
Ook een Shimano produkt. Lichter dan de andere trapassen.

4 kantige as ISIS systeem

4 kantige as

 ISIS systeem

   

Octalink (Shimano)

Hollowtech (Shimano)

Octalink

Hollowtech


Stuur
De breedte van het stuur is afhankelijk van de breedte van je schouders. De maten zijn: 36, 38, 40 en 42 cm.

Bepaling stuurbreedte
Breed postuur   40/42 cm
Normaal postuur   38/40 cm
Smal postuur   36/38 cm


Stuurpen
De voorsprong of ahead (het horizontale gedeelte van de stuurpen) zijn verkrijgbaar in de volgende lengte: 60mm t/m 130mm.

Stuur racefiets

Stuurpen



Zadels
Zadels voor racefietsen zijn er in verschillende ontwerpen: hard en zacht, leer of kunststof zadeldek, gelvulling of schuim. Dames fietszadels zijn breder dan die van heren. Bekende merken zijn: Selle Italia, Selle San Marco, BBB, Ritchey en Sell Royal.
Zie ook: Fietsongemakken.

Heren zadel

Dames zadel


Kabels
Naast de gewone stalen kabels zijn er ook soorten die een extra teflon beschermlaag hebben om water en vuil tegen te houden. Ook zijn er kabels van roestvrijstaal (RVS). Nog een onderhoudstip: er zijn ook kabels op de markt die voorgerekt zijn.


Wielen
De keuze van de wielen is afhankelijk van de velg, de naaf, type spaak, stijfheid, spaakpatroon en het gewicht. Hoe lichter het wiel is hoe beter (en duurder).

Velg
Wanneer de remblokken zijn gemaakt van hard materiaal mogen de velgen niet te zacht zijn. De velgen zullen anders harder slijten.

Spaak
Spaken zijn er in verschillende soorten: plain (een dikte over de hele lengte), double butted (verdikking aan beide uiteinden) en aŰro (platte spaken). Spaken zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. Voor meer stevigheid zijn er extra lange spaaknippels verkrijgbaar. Een wiel kan op verschillende manieren gespaakt zijn: tangentieel (meest gebruikt, de spaken kruis elkaar kruislings, stabiel en sterk) en radiaal (de spaken lopen in een rechte lijn van de velg naar de naaf, flexibel maar wel minder sterk.

Naaf
De fietsnaaf moet soepel lopen, water, modder, stof en vuil buiten te houden. Bij racefietsen kunnen de wielen gemakkelijk uit het frame worden gehaald met behulp van ge´ntegreerde snelspanners.

Racewiel standaard Racewiel met hoge velg

Banden
De keuze van racefiets banden is vooral van belang de rolweerstand, grip en anti- lekbescherming. Andere belangrijke kenmerken zijn: tubes banden (bij deze banden
is de binnenband in de buitenband verwerkt) en vouwbanden. Bekende merken zijn: Continental, Schwalbe, Michelin, Vredestein en Vittoria. Voor meer info: Tips voor meer snelheid.

Continental Grand Prix Schwalbe Ultremo Tube


Klikpedalen
Met behulp van klikpedalen worden je fietsschoenen op de pedalen vastgeklikt. Hierdoor kan je meer kracht zetten. Vooral bij fase 4 van een trapbeweging is dat heel bruikbaar (Zie Traptechniek). Er zijn veel verschillende systemen (en merken).

Shimano SPD Shimano PDA
   
Look KÚo Classic Time Xen E

Tenslotte
Zie ook: Fietsonderhoud en Framemaat en fietsafstelling racefiets.
 
Stuur door

 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: