ALLES OVER WIELRENNEN

Noten

Noten zijn zeer voedzaam. Noten zitten boordevol gezonde ingrediŽnten. Ze zijn een prima bron van vitaminen, mineralen, eiwitten en meervoudig onverzadigde vetzuren. Ook bevatten ze veel voedingsvezels. Bovendien kan je noten regelmatig gebruiken als een vleesvervanger: het eiwitgehalte is bijna gelijk aan die van vlees.

  • Boordevol vitamines en mineralen.
  • Een uitstekende bron voor eiwitten.
  • Boordevol onverzadigde vetzuren.
  • Uitstekende bron voedingsvezels.
  • Goede vleesvervanger.

    eiw kh vet kcal kj
Amandelen 100 gr 21 20 51 580 2427
Cashewnoot 100 gr 18 21 52 620 2594
Gemengde noten 100 gr 17 8 62 660 2761
Hazelnoot 100 gr 15 17 61 630 2636
Pinda's 100 gr 24 22 50 590 2469
Pistachenoot 100 gr 21 22 51 630 2636
Walnoot 100 gr 15 8 63 660 2761
Zonnebloempit 100 gr 18 13 56 632 2644

Amandelen

Amandelen zijn een van de gezondste noten. Prima bron vitaminen (vooral E) en mineralen (vooral calcium, fosfor, ijzer en magnesium). Veel eiwit en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Cashewnoten

Cashewnoten bevatten in verhouding met andere noten iets minder onverzadigde vetzuren. Boordevol mineralen (vooral ijzer, magnesium, fosfor, zink en selenium) en vitaminen (vooral B). Veel eiwit.

Gemengde noten

Voor een optelling van gezonde eigenschappen: gebruik gemengde noten. Koop geen borrelnootjes. Bovendien bevatten deze veel zout.

Hazelnoten

Een van de gezondste noten. Uitstekende bron van vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten.

Pinda's

Pinda's bevatten veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Prima bron vitaminen (vooral E en B), mineralen en antioxidanten. Veel eiwitten.

Pistachenoten

Net als in alle noten zitten er in pistachenoten ook veel mineralen en vitaminen. Ook veel onverzadigde vetzuren en eiwitten.

Walnoten

Van alle noten is deze noot het gezondst. Ze zitten boordevol omega-3 vetzuren. Bevatten de meeste antioxidanten. Zeer rijk zijn aan vitaminen en mineralen. En veel eiwit.

Zonnebloempitten

Geen noot. Interessant om te vermelden in dit overzicht. Zonnebloempitten zijn rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren (omega 3 en 6).  Zeer rijk zijn aan vitaminen (met name E, B, B6 en B11) en mineralen (met name magnesium).

Tips

  • Noten kan je prima gebruiken in veel recepten. Het maak je recept extra lekker en gezonder.
  • Het beste kan je ongebrande noten kopen. Tijdens het branden gaan er heel wat waardevolle voedingsstoffen verloren.
  • Koop geen borrelnootjes. Bovendien bevatten deze veel zout.
  • Gebruik ook niet te veel noten: ze zijn namelijk zeer Calorierijk (zo'n 600 kcal per 100 gram). Met een/twee handjes (gemengde) noten per dag zorg je voor een zeer goede aanvulling.
  • Bevatten heel veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Circa 80% van het vet in noten is onverzadigd.
  • Ook zijn noten een gezond en lekker tussendoortje.
  • Koffie en thee remmen de opname van spoorelementen. Gebruik daarom deze niet voor, bij en na de maaltijd.


Stuur door