Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Noten

 

 

 
Noten zijn zeer voedzaam. Noten zitten boordevol gezonde ingrediŽnten. Ze zijn een prima bron van vitaminen, mineralen, eiwitten en meervoudig onverzadigde vetzuren. Ook bevatten ze veel voedingsvezels. Bovendien kan je noten regelmatig gebruiken als een vleesvervanger: het eiwitgehalte is bijna gelijk aan die van vlees.

Boordevol vitamines en mineralen.
Een uitstekende bron voor eiwitten.
Boordevol onverzadigde vetzuren.
Uitstekende bron voedingsvezels.
Goede vleesvervanger.

Noten zitten boordevol gezonde ingrediŽnten

eenheid

eiwit

koolh vet kcal kj
Amandelen

100 gram

21,0

20,0

51,0

580 2427
Cashewnoten 100 gram 18,0 21,0 52,0 620 2594
Gemengde noten 100 gram 17,0 8,0 62,0 660 2761
Hazelnoten 100 gram 15,0 17,0

61,0

630 2636
Pinda's 100 gram 24,0 22,0 50,0 590 2469
Pistachenoten 100 gram 21,0 22,0 51,0 630

2636

Walnoten 100 gram 15,0 8,0 63,0 660

2761

Zonnebloempitten 100 gram 18,0 13,0

56,0

632

2644

Amandelen
Amandelen zijn een van de gezondste noten. Prima bron vitaminen (vooral E) en mineralen (vooral calcium, fosfor, ijzer en magnesium). Veel eiwit en meervoudig onverzadigde vetzuren.
Cashewnoten
Cashewnoten bevatten in verhouding met andere noten iets minder onverzadigde vetzuren. Boordevol mineralen (vooral ijzer, magnesium, fosfor, zink en selenium) en vitaminen (vooral B). Veel eiwit.
Gemengde noten
Voor een optelling van gezonde eigenschappen: gebruik gemengde noten. Koop geen borrelnootjes. Bovendien bevatten deze veel zout.
Hazelnoten
Een van de gezondste noten. Uitstekende bron van vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten.
Pinda's
Pinda's bevatten veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Prima bron vitaminen (vooral E en B), mineralen en antioxidanten. Veel eiwitten.
Pistachenoten
Net als in alle noten zitten er in pistachenoten ook veel mineralen en vitaminen. Ook veel onverzadigde vetzuren en eiwitten.
Walnoten
Van alle noten is deze noot het gezondst. Ze zitten boordevol omega-3 vetzuren. Bevatten de meeste antioxidanten. Zeer rijk zijn aan vitaminen en mineralen. En veel eiwit.
Zonnebloempitten
Geen noot. Interessant om te vermelden in dit overzicht. Zonnebloempitten zijn rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren (omega 3 en 6).  Zeer rijk zijn aan vitaminen (met name E, B, B6 en B11) en mineralen (met name magnesium).
 
Tips
Noten kan je prima gebruiken in veel recepten. Het maak je recept extra lekker en gezonder.
Het beste kan je ongebrande noten kopen. Tijdens het branden gaan er heel wat waardevolle voedingsstoffen verloren.
Koop geen borrelnootjes. Bovendien bevatten deze veel zout.
Gebruik ook niet te veel noten: ze zijn namelijk zeer Calorierijk (zo'n 600 kcal per 100 gram). Met een/twee handjes (gemengde) noten per dag zorg je voor een zeer goede aanvulling.
Bevatten heel veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Circa 80% van het vet in noten is onverzadigd.
Ook zijn noten een gezond en lekker tussendoortje.
Koffie en thee remmen de opname van spoorelementen. Gebruik daarom deze niet voor, bij en na de maaltijd.
Stuur door


 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: