ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsen en motivatie

  • Loop niet te hard van stapel. Vaak is dat bij beginners het geval. Neem de tijd om je conditie te verbeteren. Het voorkomt teleurstellingen.
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert. De doelstelling hoeft geen cyclo te zijn, maar kan ook een ander streven zijn, zoals fietstechniek of duurvermogen verbeteren, een weloverwogen trainingsschema samenstellen of een paar kilo afvallen.
  • Motivatie kan ook tegen je werken. Door te hard te trainingen kan je geblesseerd raken of overtraindheid. Ook ligt faalangst op te loer. Wanneer prestaties tegen vallen kan dat voor een goed gemotiveerde sporter zeer demotiverend werken.
  • Wanneer je goed gemotiveerd bent zal je vaak een heel stuk beter presteren. Niet alleen tijdens het sporten is je drijfveer groter, maar ook de invulling en uitvoering van je trainingsschema doe je verstandiger.
  • Bouw je fietsschema geleidelijk op. Op deze wijze minder je de kans op blessures en overtraindheid. Bovendien is het waarschijnlijk voor je motivatie beter om regelmatig een kleine stap vooruit te doen dan zo nu en dan een grote stap.
  • Zorg ervoor dat je veel plezier blijft houden in je trainingen en toertochten. Als je plezier de laatste tijd wat minder is geworden ga dan na hoe dat komt. Mogelijk is je fietskleding te warm of te koud. Of stel je te hoge eisen aan je zelf. Of fiets je te veel toertochten. Loop je trainingsschema nog eens goed na. Je kunt ook vaker gewoon een stuk gaan fietsen, je komt dan op plekken waar je nog nooit bent geweest. Of een tijdje niet wielrennen, maar een andere sport gaan doen.
  • Doe niet elke week hetzelfde. Varieer je trainingsvormen en fietsomgeving. Het wordt zo waarschijnlijk nooit saai. Zie ook: Tips voor variatie van je fietsroutes.
  • Wees flexibel. Zorg er voor dat je geen slaaf wordt van je trainingsschema. Als je de hele dag al moe bent, maak dan van een zware training een rustig fietsrondje of zelfs een rustdag. Als het al een paar weken niet lekker gaat neem dan flink wat gas terug

Enkelen gezegden

  • Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
  • Als je vandaag niets doet, doe je morgen hetzelfde als gisteren.
  • Hoe ouder ik word, hoe sneller ik was.

Motivatie tips

  • Wanneer je geblesseerd bent kan je ook een andere sport gaan doen: wandelen, fitness of zwemmen. Beweging is goed voor de doorbloeding en daarmee het herstel.
  • Je kunt ook gemotiveerd raken door wel te gaan wielrennen tijdens minder goede weeromstandigheden. Gaan fietsen wanneer het regent is niet echt goed voor je motivatie, maar kan dat wel worden als blijkt dat het prima gaat met de juiste fietskleding. Voor meer info: Fietsen in de herfst en winter
  • Tips voor fietsen in het donder: Veilig fietsen in het donker.
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Het bovenstaande geldt ook voor andere belemmerende omstandigheden, zoals: geen tijd, gestresst, te warm weer, geen zin of vermoeidheid. Geen tijd hebben is vaak een slecht excuus. Wanneer je na een dag hardwerken moei en futloos voelt geeft fietsen vaak nieuwe energie.
  • Fietsen onder onveilige omstandigheden (donder, mist en regen) is niet goed voor je motivatie. Zorg daarom altijd voor voldoende maatregelen (kleding, verlichting). Voor meer info: Gezond en veilig fietsen.
  • Ook een slechte prestatie kan motiverend werken: veel slechter kan het niet, het kan alleen nog maar beter!
  • Lees over wielrennen. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is.
  • Wanneer je een echte beginnende wielrenner bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan.
  • Ook op hogere leeftijd kan je nog prima sporten. Vooral wielrennen kan je nog op hoge leeftijd. Vraag echter niet te veel van jezelf.
  • Door regelmatig te gaan wielrennen train je ook je zelfdiscipline: je zorgt er voor dat je andere werkzaamheden op tijd af zijn, je zorgt er voor dat je (nog) beter eet en drink, rustige duurtraining ook inderdaad rustig uitvoeren, intervaltraining niet doen als dat niet goed uitgerust bent.
  • Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook uitstekend voor je hersenen. Door regelmatig te bewegen worden er meer hersencellen en verbindingen tussen deze cellen aangemaakt.

Nog wat stimulerende tips

  • Kan je beter tegen stress.
  • Sporten verlaagt je bloeddruk.
  • Je bloedsomloop wordt beter.
  • Je zit lekkerder in je vel.
  • Je hebt meer energie. Je bent productiever.
  • Je slaapt (een stuk) beter.
  • Ook niet onbelangrijk: je ziet er beter uit.
  • Je botten sterker worden sterker.
  • Je bent prettiger in de omgang.
  • Loop de Trainingstips nog even door. Ze zijn goed voor je motivatie.


Stuur door