ALLES OVER WIELRENNEN

Mineralen

TweeŽntwintig mineralen zoals ijzer, fosfor, magnesium, kalium , natrium, chroom en zink zijn onmisbaar voor de werking en opbouw van ons lichaam. Het totale gewicht is ongeveer vijf procent (dat is zo'n 2-3 kg) van het lichaamsgewicht. Iemand van 70 kg bezit ongeveer 4 gram ijzer. Zink 2 gram. Magnesium 25 gram. Calcium 1,5 kg. Jodium 20 milligram. Koper 100 milligram. Ze zijn op z'n minst even onmisbaar als vitaminen. De mineralen waarvan minder dan 1 gram in het lichaam aanwezig is heten sporenelementen (bijvoorbeeld: koper, zink, kobalt, fluor, jodium. Omdat mineralen eenvoudiger in elkaar steken zijn ze beter houdbaar dan vitaminen. De meeste mineralen assisteren de enzymen die de stofwisseling besturen. Mineralen werken samen met vitaminen. Deze moeten in de juiste verhouding aanwezig zijn om een optimaal effect te bereiken.

Bij sporters is vooral de behoefte aan ijzer, magnesium en zink groter, omdat door het transpireren en door de ontlasting veel verloren kan gaan. IJzer vervult een belangrijke rol bij het transport van zuurstof. Sporters moeten daarom voorkomen dat een ijzertekort ontstaat. Magnesium speelt een essentiŽle rol bij duurprestaties. Voor de spieren is het belangrijk omdat het een bijlage levert aan de spiercontractie en energiestofwisseling. Zink is essentieel voor het immuunsysteem. Zink heeft ook een aandeel in de energiestofwisseling. Langeafstandslopers hebben vaak last van verkoudheden. Ze hebben dikwijls een te kort aan zink.

Overzicht mineralen

Mineraal

Belangrijke bronnen (in willekeurige volgorde)

Calcium Melk, yoghurt, kaas, vlees, groenten en fruit.
Chloor Keukenzout.
Chroom Groenten, fruit, volkorenbrood, vlees, vis, kaas, granen en bier.
Fosfor Melk, vis, vlees en volkorenbrood.
Fluor Fluoride houdend kraanwater, zeevis en thee.
Jodium Vis, mosselen en tafelzout met jodium.
Koper Groenten, volkorenbrood, vlees, vis, rozijnen en fruit.
Magnesium Sojabonen, noten, volkorenbrood, groene groenten en vis.
Mangaan Volkorenbrood, groene bladgroenten, peulvruchten, noten en rijst.
Molybdeen Brood, groene groenten, sojabonen, melk en peulvruchten.
Natrium Keukenzout.
Selenium Vis, vlees, volle granen en noten en zaden.
IJzer Groene groenten, volkorenbrood, vlees, vis en appelstroop.
Zink Vlees, vis, melk, volkorenbrood, aardappels, rijst en muesli.


Stuur door