ALLES OVER WIELRENNEN

Gezond en veilig fietsen

Op deze pagina worden de belangrijkste onderwerpen besproken over wielrennen en veiligheid: gevaren tijdens het fietsen en gezond sporten komen aanbod.

Gezond fietsen

  • Bouw je trainingsschema geleidelijk op en leer te luisteren naar je lichaam. En doe wat met de signalen die je lichaam geeft.
  • Vooral beginnende oudere wielrenners mogen niet teveel van zichzelf eisen. Neem geen risico, vooral als je een lange tijd niet gesport hebt. Vraag gerust eerst advies bij je huisarts.
  • Draag in de winter de juiste fietskleding, de kans dat je tegen een verkoudheid aanloopt wordt zo een stuk kleiner. Zie ook: Fietsen in de herfst en winter.
  • Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Als het erg koud is en je wilt toch gaan fietsen kan je ook thuis de warming-up en cooling-down doen.
  • Of binnen gaan trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Gebruik iedere dag 200 gram groente en 2 stuks fruit. Zorg ook voor een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Voor meer info: Sportvoeding.
  • En: Voedingstips.
  • Drink voldoende: minstens anderhalve liter per dag. Drink tijdens warme dagen nog meer. Voor meer informatie: Rekenmachine vochtverlies.
  • Gebruik tijdens zonnige dagen voldoende zonnebrandolie. Breng deze na 2 uur opnieuw aan.
  • Slaap ook voldoende: Tips om beter te slapen.

Veilig fietsen

  • Ten eerste: neem geen (onnodige) risico's.
  • Draag altijd een Fietshelm.
  • Zorg er voor dat je goed gezien wordt. Neem ook altijd verlichting mee als je gaat fietsen tegen de avond, ook al verwacht je ruim voor het donker worden terug te zijn.
  • Tijdens het fietsen in een groep is de kans op ongelukken een stuk groter. Om het veilig te houden zijn er een aantal regels opgesteld: Rijden in een groep.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Tips voor fietsen in het donker: Veilig fietsen in het donker.
  • Draag bij onveilige omstandigheden overdag (donker, mist en regen) zichtbare kleding. Het liefst met reflectorstrepen.
  • Een Fietsremlicht is niet alleen in het donker nuttig, maar ook overdag.
  • Houdt er ook rekening mee dat wanneer het zicht voor fietsers redelijk te doen is dat voor andere weggebruikers niet het geval hoeft te zijn. Zo kan bijvoorbeeld tijdens een stevige regenbui het zicht voor sommige automobilisten een stuk minder zijn.
  • Vrachtauto's hebben niet altijd een goed overzicht: blijf uit de dode hoek.
  • Als je vaak in druk verkeer fietst kan een fietsspiegel heel nuttig.
  • Laat je banden bij gladheid iets leeg lopen voor het betere weglegging. Wel blijven oppassen!
  • Houd er rekening mee dat fietspaden er niet altijd even goed zijn onderhouden. Vooral fietspaden met tegels laat het onderhoud wel eens te wensen over. De Fietsersbond heeft in drie jaar tijd meer dan 15.000 klachten gekregen over slechte en gevaarlijke fietspaden.
  • Zorg dat je fiets veilig is. Zie de pagina: Fietsonderhoud.
  • Voorkom ongemakken tijdens je fietstochten: Fietsongemakken.

Tips

  • Gebruik een identificatie naamplaatje met gegevens als je naam, geboortedatum, bloedgroep, adres en telefoonnummer. Zo'n identificatieplaatje is niet alleen zeer nuttig voor sporters maar ook voor kleine kinderen!
  • Zet in je mobile telefoon een aantal nummers met de naam ICE. Bijvoorbeeld voor het thuis nummer ICE1, de mobiel van je partner ICE2 etc. ICE staat hierbij voor In Case of Emergency. Deze namen zullen de hulpdiensten zoeken als er wat gebeurt en je een GSM bij je hebt.
  • Wanneer je alleen door de natuur gaat fietsen kan je een mobieltje meenemen.
  • Voldoende sportief bewegen is heel gezond: Sporten en geestelijke gezondheid.
  • En: Voordelen lichaamsbeweging tips.


Stuur door