ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsvakantie tips

Om mee te beginnen: een paklijst met spullen die je zeker niet moet vergeten.

  • Printversie van deze paklijst
  • Fietsgereedschap: eventueel alleen een multitool
  • Pomp
  • Bandenplakset: controleer de inhoud
  • Een extra tube solutie lijm
  • Kettingpons
  • Spaaksleutel
  • Binnenbanden
  • Buitenbanden: eventueel, afhankelijk waar je gaat fietsen
  • Boutjes en moertjes
  • Eventueel reserve spaken
  • Tuinslang klemmetjes: handig als bijvoorbeeld de bagagedrager het begeeft
  • Tie-rips: trekbandjes
  • Snelbinder (om extra spullen om te kunnen nemen)
  • Remblokjes
  • Remkabel
  • Versnellingskabel
  • Kettingolie
  • Cijferslot: geen gedoe met fietssleutels
  • Bidons
  • Fietsverlichting
  • Reserve batterijen
  • Ook: reserve batterij fietscomputer
  • Fietsschoenen
  • Regenkleding
  • Twee zonnebrillen (in verband met stukgaan)
  • Fietshandschoenen
  • Fietshelm
  • Zwemkleding
  • Waterdichte fietstassen (bijvoorbeeld van het merk Ortlieb)
  • Gedroogd fruit (tutti frutti)
  • Noten
  • Fototoestel
  • Pen en papier
  • Adresboekje
  • Zonnebrandolie
  • Voldoende plastic zak(jes)ken
  • Toiletpapier
  • Wasknijpers
  • Waslijn
  • Waspoeder
  • Printversie van deze paklijst
  • Neem niet te veel mee. Meestal neem je (toch) te veel mee. Voor het geval je gaat twijfelen: onderweg kan je ook het nodige kopen.
  • Naar aanleiding van vorige tip: neem kleding mee die snel droogt. Sportkleding droogt over het algemeen snel.
  • Neem wasknijpers mee: altijd nuttig om een wasje te laten drogen. Ze zijn licht van gewicht en nemen niet veel ruimte in.
  • Een petfleshouder: een bidonhouder voor 1 en 1.5 liter flessen.
  • Loop je fiets nog eens extra goed na: Fietsonderhoud. Let daarbij speciaal op de banden (houd ook rekening met het gebied waar je gaat fietsen), remmen (vooral als je in de bergen gaat fietsen), fietsketting, cassette en bagagedrager.
  • Ga niet met een geheel nieuwe fiets op vakantie. In de eerste plaats is je lichaam nog niet ingesteld op de fiets. Denk daarbij aan zadelpijn en spierpijn. Ook kan je fiets onderweg mankementen gaan vertonen.
  • Bereid je lichamelijk goed voor. Volg een trainingsschema: Meerdaagse schema's.
  • Neem tijdens je fietsvakantie tochten ook regelmatig een rustdag. Het een en ander is afhankelijk van je conditie, de conditie van je medefietsers, de omgeving waarin je fietst, het aantal dagen dat de tocht gaat duren en het weer.
  • Probeer als het even kan ook rekening te houden met de weersverwachtingen. Als het de volgende dag minder goed fietsweer is kan je het beste je rustdag een dag uitstellen.
  • Veel vakantiefietsers hebben de neiging te veel te eten. Het extra energieverbruik valt erg mee: Energieverbruik per sport.
  • Gebruik meer koolhydraten. Gebruik deze na afloop van de tocht. Hoe eerder, hoe beter dat is voor het herstel. Koolhydraatrijk voedsel is: pasta, rijst, aardappelen, fruit (bananen!), brood, suiker, vruchtensappen, zoet beleg en ontbijtkoek. Zie ook: Koolhydraatrijke voedingstabel.
  • Drink voldoende. Vooral op een warme dag. Je maag kan per kwartier ongeveer 250 ml (een groot glas water) verwerken. Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende gedronken hebt. Voor meer info: Vochtverlies.
  • Bruin bier is ook goed voor het herstel. Een pilsje kan je beter niet gebruiken: het onttrekt vocht uit je lichaam.
  • Voor een meerdaagse trainingsschema: 50 km en 75 km en 100 km en 150 km
  • Tenslotte: Fietsvakantie links.
  • En: Fietsroutes en fietsvakantie boeken.


Stuur door