ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstechniek racefiets

Voor fietstechniek mountainbike: Fietstechniek MTB.

Fietshouding

Voordat je aan je fietstechniek gaat werken moet je fietshouding juist zijn. Zie hiervoor: Fietsafstelling en framemaat racefiets.

Bochten

Bij het naderen van de bocht verminder snelheid. Deze vermindering is afhankelijk van de scherpte van de bocht, fietssnelheid en de situatie van het wegdek. Bij het ingaan van de bocht leun je met je lichaam naar de buitenkant van de bocht, je gaat hierbij dus meer rechtop zitten. De binnenkant van je knie kan je eventueel tegen de horizontale framebuis aanduwen. De pedalen zijn verticaal: die van de bochtkant staan omhoog. Bij niet al te scherpen bochten kan je blijven doortrappen. Probeer bij het uitkomen van de bocht je snelheid snel weer op te voeren. Remmen in een bocht is niet verstandig. Lichtjes bijremmen kan wel.

Opmerking van een bezoeker

Over het hangen in de bocht wil ik graag zeggen dat er mijn inziens een verschil is tussen een bocht nemen op lage en op hoge snelheid. Als je op hoge snelheid een bocht neemt en je hangt mee in de bocht verlaag je je zwaartepunt, je fiets blijft rechterop waardoor je eerder weer kunt beginnen met trappen. En bij lage snelheid kun je door tegen te hangen een hele korte draaicirkel bereiken.

Remmen

Opmerking van een bezoeker

Naar aanleiding van opmerkingen van bezoekers hebben we het eerste gedeelte aangepast. Er stond: Tijdens het remmen zet je de meeste kracht op de achterrem. De voorrem gebruik je om bij te remmen. Als je alleen de voorrem gebruikt is de kans een stuk groter dat je over de kop slaat.

Het is echter net andersom krachtig: voor en achter bij-remmen. Als je je aanwent om veelvuldig gedoseerd met hoofdzakelijk de voor-rem te remmen, leer je hoe je in een noodsituatie moet remmen. De verhouding is 70% voor- en 30% achter remmen.

Bij regen moet je rekening houden met een langere remweg. Rem ook bij regen zo nu en dan om water en vuil van de velgen te verwijderen. Om oververhitting tijdens een lange afdalingen te voorkomen rem je niet permanent, maar regelmatig lichtjes om zo de snelheid te beheersen.

Opmerking van een bezoeker

Ik las in het artikel remmen, eerste gedeelte, dat je krachtiger met de achterrem moet remmen dan met de voor-rem. Dat klopt niet! Het is verstandiger om het van de site te halen.

Als je remt drukt de massa naar voren, waardoor er minder druk op het achterwiel komt. Daardoor haal je het wiel als het ware van de grond dus dat remt niet of nauwelijks. Als je dan met de voor-rem nauwelijks remt duurt het wel lang voordat je stilstaat. Het is dus net andersom: krachtig voor en achter bij-remmen. Als je je aanwent om veelvuldig gedoseerd met hoofdzakelijk de voor-rem te remmen, leer je hoe je in een noodsituatie moet remmen. De verhouding is 70% voor- en 30% achter remmen.

Je kunt het oefenen door alleen met de voor rem te remmen terwijl je achter op het zadel gaat zitten, met de voor-rem gedoseerd remmen en dan tegelijkertijd  langzaam steeds krachtiger remmen dus het wiel blijft draaien en je slaat niet over de kop. Druk op het voorwiel en je staat er versteld van hoe snel je stilstaat.

Als je het onder de knie hebt kun je echt vol remmen, zonder enig gevaar om over de kop te slaan.

Oefenen met alleen de achterrem zonder te slippen hoort daar ook bij.

Nog een opmerking van een bezoeker

Jullie hebben gelijk dat als je vol de voorrem inknijpt je gemakkelijk over de kop slaat. Echter.. je kunt wel veel harder remmen met je voorrem zonder te slippen. Als je bijremt met je achterrem en de meeste remdruk pakt met je voorrem sta je sneller stil zonder te slippen. Natuurlijk is in een bocht remmen altijd een hachelijke onderneming.

Nog een opmerking van een bezoeker

Ik heb een aantal keer een fietsclinic Patrick Tolhoek (ex profwielrenner en ex mountainbiker) en die beweert precies het tegenovergestelde. Natuurkundig gezien schijn je namelijk de grootste vertragende werking te hebben op je voorrem, zeker bij een afdaling. Je moet er echter voor zorgen dat je achterwerk zich altijd net iets achter je zadel bevindt en dat je armen goed gestrekt zijn. Als je dat doet, kun je je voorrem namelijk vol inknijpen zonder over de kop te slaan. De achterrem gebruik je om bij te remmen, maar bij vol gebruik van je achterrem is er kans op slipgevaar. Ik gebruik deze techniek nu zelf een jaar of 3 en ik kan zeggen dat ik bij noodsituaties altijd een stuk sneller stilsta dan de anderen.

Nog een opmerking van een bezoeker

Eigenlijk is het belangrijkste: ken je remkracht (bij echt hard remmen, rem bewust, vooral bij hoge snelheid en steile afdalingen.

Traptechniek

Omdat al je fietsenergie via de pedalen wordt overgebracht is het heel belangrijk dat je traptechniek optimaal is. Om zo efficiŽnt mogelijk te fietsen moeten de pedalen in regelmatige cirkels worden bewogen. Voor meer informatie: Traptechniek en Trapfrequentie.

Klimmen

Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, hierbij zijn je handen bovenop het stuur. Ga bij het klimmen van lange cols niet te hard van stapel. Bij steile stukken ga je niet staan, maar schakel je een tandje terug. Het is sowieso onverstandig om veel uit het zadel te komen, omdat je bij het staan meer energie verbruikt. Bij minder steile stukken kan je wat snelheid winnen, door er een tandje bij te zetten. Nog wat tips: neem een jasje (het kan boven een stuk kouder zijn), voldoende eten, drank en helm mee.

Dalen

Kijk tijdens het dalen naar voren, je handen zijn onder aan het stuur bij de remgrepen. Bij deze houding kan je snel reageren op onverwachtse situaties. Blijf ook rustig doortrappen om de vermoeidheid (melkzuur en andere afvalstoffen) die is ontstaan tijdens het klimmen wat sneller te laten verdwijnen. Om oververhitting van de binnenbanden tijdens een lange afdalingen te voorkomen rem je niet permanent, maar regelmatig lichtjes om zo de snelheid te beheersen.

Bochten nemen tijdens afdaling

Bij het naderen van de bocht verminder snelheid. Deze vermindering is afhankelijk van de scherpte van de bocht, fietssnelheid en de situatie van het wegdek. Ook ga je rechter op zitten. De pedalen zijn verticaal: die van de bochtkant staan omhoog. Na het bepalen van de meest gunstige lijn neem je de bocht, waarbij je blijft kijken naar de binnenbocht. Als de verkeerssituatie (altijd goed blijven oppassen) het toelaat kan je op de andere weghelft fietsen, om zo de bocht beter te kunnen nemen. Remmen in een bocht is niet verstandig. Lichtjes bijremmen kan wel. Tenslotte: neem geen onnodige risico's tijdens het fietsen in de bergen.

Voor meer informatie

Zie de pagina: Het rijden in een groep.


Stuur door