Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
 

Fiets smeren

Bookmark and Share

 

 

 
 

Inleidende opmerkingen
   
· Een weer mooi opgepoetste fiets geeft een oogverblindend resultaat. En het is  goed van je mentale zelfvertrouwen tijdens wedstrijden. Ook is de slijtage aan de onderdelen een stuk minder.
   
· Voordat je de fiets gaat smeren of vetten moeten de onderdelen goed zijn schoongemaakt. Voor meer info: Fiets schoonmaken.
   
Smeermiddelen en vetten
   
· Fietsolie
Gebruik speciale teflon fietsolie omdat deze vuilwerend en waterafstotend is. Bij shimano verkopen ze smeerolie die bovendien zorgt voor mindere wrijving en roestvorming tegengaat. Bij shimano is ook 'Droog smerende olie' verkrijgbaar die binnen dringt in de bewegende delen.
   
· Montagevet
Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
   
· Kopervet
Een montagevet dat kleine koper korreltjes bevat.
   
· Lagervet
Speciaal vet voor het invetten van de naven, trapas, balhoofdonderdelen en pedalen. Beschermt tegen het binnendringen van vocht en vuil en zorgt hierdoor voor een optimale levensduur.
   
   
Ketting smeren
   
· Draai tijdens het aanbrengen van de olie langzaam aan de pedalen en laat de olie op de ketting druppelen.
   
· Na het aanbrengen draai je de ketting een aantal malen naar voren en achteren om de olie goed te verspreiden.
   
· Verwijderen eventueel olie dat niet in de schakels zit. Het heeft geen nut. Bovendien het trekt vuil aan.
   
· Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt.
   
· Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
   
· Voor meer info: Fietsketting en cassette onderhoud.
   
   
Kabels smeren
   
· Voor een betrouwbare werking is het belangrijk dat de binnenkabels goed gesmeerd zijn. Bij schakel- en remproblemen zijn slecht onderhouden kabels vaak de oorzaak.
   
· Verwijder de buitenkabel. Bij veel fietsen kunnen de remkabels en versnellingskabels gemakkelijk worden los geklikt.
   
· Verwijder de binnenkabel. Maak deze schoon en droog met een doek. Vervang zonodig versleten kabels.
   
· Gebruik eventueel staalwol om wat roestvorming te verwijderen.
   
· Na het schoonmaken smeer je de binnenkabel in met kettingolie.
   
· Tenslotte zet je de kabel weer vast en controleer je de juiste werking.
   
· Natuurlijk is het niet altijd nodig de hele binnenkabel te verwijderen. Nadat je de buitenkabel los heb geklikt doe je wat druppels olie in de buitenkabel en beweeg je de binnenkabel een paar keer heen en weer.
   
· Voor meer info: Kabel onderhoud.
   
   
Remmen smeren
   
· Vergeet ook niet de regelmatig de draaipunten, de veren en remkabels van de remmen te smeren.
   
· Voor meer info: Remmen afstellen.
   
   
Derailleur smeren
   
· Smeer ook regelmatig de scharnierpunten van de derailleur.
   
· Voor meer info: Derailleur afstellen.
   
   
Pedalen smeren
   
· Om te voorkomen dat de pedalen gaan kraken smeer je regelmatig de veren en scharnierpunten in. Ook de stelbout vet je geregeld in. Om te voorkomen dat de pedalen vast komen te zitten verwijder je deze eens in de één, twee jaar om ze opnieuw in te vetten met vet (of nog beter montagevet of kopervet).
   
· Voor meer info: Pedalen verwijderen en Fietspedalen kopen.
   
   
Stuurpen invetten
   

·

Om te voorkomen dat de stuurpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar het stuur te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
   
   
Zadelpen invetten
   

·

Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet. Tip: Plaats een merkteken (bijvoorbeeld met een stukje tape) op de zadelpen voordat deze wordt verwijderd, zodat je bij het terugplaatsen van de zadelpen gemakkelijk de juiste hoogte kunt bepalen.
   
   
Naven invetten
   

·

Om de 10.000 km moeten de naven van de wielen opnieuw worden in gevet. Tip: Gebruik gelijk ook nieuwe kogeltjes.
   
  Stuur door



 

  

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: