ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsongemakken

Op deze pagina worden fietsongemakken behandeld die ontstaan tijdens het fietsen. Voor de behandeling van enkelvoudige letsels en veilig te fietsen: Fietsongevallen. Zie ook: Fietsblessures door overbelasting.

Tintelingen in handen en armen

  • Mogelijk is de hoogte en/of positie van het stuur niet helemaal goed. Voor meer informatie: Fietsafstelling Racefiets en Fietsafstelling Mountainbike.
  • Neem inbussleutels mee, zodat je onderweg de hoogte en/of positie van het stuur kunt veranderen.
  • Fietshandschoenen met dikkere schokabsorberende gel kussentjes bieden meer bescherming.
  • Wissel regelmatig de positie van je handen op het stuur.
  • Mogelijk zit je te gespannen op je fiets.

Koude voeten

  • Gebruik fietsoverschoenen.
  • Draag twee paar dunne (isolerende) sokken. Tussen deze vormt zich dan een warm luchtlaagje.
  • Zorg er voor dat je wielerschoenen niet knellen, zo voorkom je een slechte doorbloeding.
  • Smeer je voeten in met (uier)zalf of vaseline.
  • In het binnenzooltje van een fietsschoen zitten vaak gaatjes. Vervang dit zooltje of doe een stuk papier (bijvoorbeeld omslag tijdschrift of nog beter: een aantal lagen krantenpapier) onder het zooltje.
  • Wanneer je nog steeds koude voeten heb vouw een stuk aluminiumfolie een aantal keer dubbel zodat je een stuk of 3-5 lagen op elkaar heb. Deze knip in de vorm van het binnenzooltje. Leg achtereenvolgens een tijdschriftomslag, aluminiumfolie en krantenpapier in je fietsschoen. Herhaal deze volgorde een aantal keer. Tenslotte doe je het zooltje weer in je schoen. Opgepast: zorg er voor dat je fietsschoenen niet knellen.

    Tijdschriftomslag

    Houd wind tegen.

    Aluminiumfolie

    Stoot kou af en houdt warmte vast.

    Krant

    Isoleert.
  • Nu nog koude voeten? Neem een groot stuk aluminiumfolie, zo groot dat het vanaf je klikplaatje, zo over de voorkant naar de lip van de schoen kan. Dit kun je nu een beetje bij vouwen en vormen, en leg dan voorzichtig je overschoen over de neus van je schoen en trek deze verder aan.
  • Zie ook: Fietsen in de herfst en winter.
  • En: Gevoelstemperatuur.

Zadelpijn

  • Zadelpijn ontstaat door wrijving van het zadel op de huid. Vaak is er ook sprake van een ontsteking.
  • Gebruik een fietsbroek. Het kenmerk van een fietsbroek is dat er een stuk zeem in zit ter voorkoming van zadelpijn. Omdat een fietsbroek met bretels niet gemakkelijk afzakt kan je het beste altijd zon exemplaar kopen. Let ook op zo min mogelijk naden bij zurende plaatsen.
  • Voor meer info: Zadelpijn.

Hongerklop

  • De man met de hamer tegen komen. Doordat de glycogeenvoorraad in het lichaam is verbruikt schakelt het lichaam over op hoofdzakelijk vet- en eiwitverbranding. Bij deze verbranding is er minder snel energie beschikbaar zodat het fietstempo zakt.
  • Je kunt een hongerklop voorkomen om voor en tijdens fietstochten voldoende koolhydraten te gebruiken. Drink ook regelmatig. Het lichaam kan ongeveer 1 liter per uur verwerken.
  • Voor meer info: Koolhydraatrijke voedingstabel.
  • En: Energieverbruik.
  • En: Toertocht voorbereiding.

Spierkramp

  • Spierkramp ontstaat door een plotseling samentrekking van een spier. Mogelijke oorzaken kunnen zijn (in willekeurig volgorde): overbelasting, vochtverlies door zweten, kou, slechte doorbloeding, ijzer en/of magnesium en/of calcium te kort. Doe als preventie een goede Warming-up en cooling-down.

Onderhoud fietspaden

  • Houd er rekening mee dat fietspaden er niet altijd even goed zijn onderhouden. Vooral fietspaden met tegels laat het onderhoud wel eens te wensen over. De Fietsersbond heeft in drie jaar tijd meer dan 15.000 klachten gekregen over slechte en gevaarlijke fietspaden.


Stuur door