ALLES OVER WIELRENNEN

Veilig fietsen in het donker

Tijdens de herfst en winter maanden doen vrij veel mensen, naast dagelijkse woon-werkverkeer, ook hun fietstrainingen in het donker. Op deze pagina tips voor veilig fietsen in het donker.

Veilig fietsen

  • Ten eerste: zorg ervoor dat je fietsverlichting prima in orde is en blijft.
  • Fiets zoveel mogelijk op fietspaden die goed verlicht zijn.
  • Probeer slecht verlichte openbare wegen met (veel) autoverkeer zoveel mogelijk te mijden.
  • Fiets op wegen die je kent, zodat je niet voor verassingen komt te staan.
  • Voorverlichting is niet alleen belangrijk dat je goed gezien wordt, maar ook dat je het wegdek goed kan zien.
  • Zorg er eventueel voor dat je zelf goed zichtbaar bent: kleding met reflecterende strepen of reflecterende bandjes of reflecterende hesjes.
  • Ook: reflecterende wielen.
  • Wanneer het niet mogelijk is om veilig te fietsen kan je er ook voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te doen.
  • Probeer drukke tijden op de openbaar weg te vermijden. De spits is tussen 16.00 en 19.00 uur.
  • Blijf in het donker altijd alert.
  • Een Fietsremlicht is niet alleen in het donker nuttig, maar ook overdag.

Tips

  • Eind oktober begint de wintertijd. Houdt er bij het samenstellen van je schema rekening met dat extra uurtje langer licht. Als het in je wedstrijd planning past kan je het beste in oktober wat meer intervaltraining of vaartspel doen.
  • Je kunt thuis ook gaan trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Of gaan hardlopen in donker: Runinfo.nl.
  • Voor meer tips: Fietsen in de herfst en winter.


Stuur door