ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsen en andere sporten

Fietsen is goed te combineren met andere sporten. Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen.

Hardlopen

  • Tijdens de wintermaanden gaan veel wielrenners ook hardlopen. Hierbij wat tips.
  • Bouw je hardloopschema geleidelijk op. Veel fietsers die beginnen met hardlopen lopen te hard van stapel. Je algemene conditie is prima in orde. Je spieren, pezen, botten en gewrichten moeten zich echter langzaam aanpassen. Doe het daarom de eerste weken rustig aan.
  • Neem meer de tijd voor de Warming-up en cooling-down.
  • Je anaŽrobe drempel tijdens hardlopen is ongeveer 5 slagen hoger dan fietsen.
  • Voor nog veel meer tips: Tips voor beginnende hardlopers.

Wandelen

  • Fietsen en wandelen gaan prima samen. Wandelen is een sport die je op hoge leeftijd kunt blijven doen. Ook zijn de gezondheidseffecten  van beide sporten ongeveer gelijk: Voordelen lichaamsbeweging tips .
  • Wandelen kan je op verschillende manieren:
    • Gewoon wandelen: over het algemeen rustig wandelen 5 km/u.
    • Powerwalking (of sportief wandelen): wandeltempo ligt tussen de 5 en 9 km/u.
    • Nordic Walking: met wandelstokken, wandeltempo iets lager dan Powerwalking.
    Voor meer informatie: www.wandeltraining.nl.

Zwemmen

  • Zwemmen is voor spieren, pezen en gewrichten een geringe belasting. Net als andere duursporten is zwemmen goed voor de ontwikkeling van het algemene uithoudingsvermogen. Door zwemtraining worden alle spieren in je lichaam getraind.

Krachttraining

  • Duursporters moeten krachttraining doen met weinig gewicht en veel herhalingen (10 tot 15). Voor krachtsporters is het aantal herhalingen maximaal 8.
  • Duursporters mogen niet het hele jaar aan krachttraining doen. Wanneer je aan krachttraining doet bereik je het beste resultaat door regelmatig periodes van maximaal 8 weken te trainen.
  • Voor krachttraining zonder halters en dumbells: Spierversterkende oefeningen.
  • Voor krachttraining met halters en dumbells: Krachttraining.

Fitness

  • Fietsers kunnen tijdens de wintermaanden door fitnesstraining hun algemene uithoudingsvermogen onderhouden. Fietsers en andere duursporters mogen niet te veel kracht ontwikkelen en moeten de juiste spieren trainen.


Stuur door