ALLES OVER WIELRENNEN

Caloriebehoefte bepalen met de Katch-McArdle formule

Lees ook: Caloriebehoefte bepalen met de Harris Benedict formule

Met behulp van je lichaamsgewicht en Vetpercentage kan je met de Katch-McArdle formule je dagelijkse caloriebehoefte bepalen. Deze bestaat uit de ruststofwisseling (of Basal Metabolic Rate) plus de energie die je nodig heb voor al je activiteiten.

Rekenmachine caloriebehoefte

Wat is je gewicht:  kg (decimaal met punt)

Wat is je vetpercentage: % (decimaal met punt)

Hoe actief ben je:

Zo correct?

Je caloriebehoefte voor de ruststofwisseling (BMR) is:

Je totale caloriebehoefte per dag is:

Extra info

Je vetvrije massa is:

En je vetmassa is:

Dagelijkse activiteiten

In de berekening van je totale caloriebehoefte per dag wordt de ruststofwisseling vermenigvuldigd met een getal dat wordt bepaald door je dagelijkse activiteiten.

Activiteiten Omschrijving Factor
Inactief geen tot weinig beweging, of kantoorwerk x 1.2
Licht actief 1-3 x per week sporten, of licht actieve baan x 1.375
Gemiddeld actief 3-5 x per week sporten, of gemiddeld actieve baan x 1.55
Erg actief 6-7 x dagen per week sporten, of zwaar werk x 1.725
Extreem actief 7 dagen per week sporten en zwaar werk x 1.9

Vetpercentage

Voor het bepalen van je vetpercentage (en ook vetmassa en vetvrije massa) zie: Vetpercentage bepalen.

Aan de hand van vetpercentage en lichaamsgewicht kan je je vetvrije massa (LBM) bepalen. Deze vetvrije massa bepaald je caloriebehoefte: vetmassa verbrand geen calorieŽn. Omdat de vetvrije massa niet afhankelijk is van lengte, geslacht en leeftijd worden deze waardes bij deze methode niet gevraagd.


Stuur door