ALLES OVER WIELRENNEN

Caloriebehoefte bepalen met de Harris Benedict formule

Lees ook: Caloriebehoefte bepalen met de Katch-McArdle formule

Met behulp van je lichaamsgewicht, lichaamslengte, leeftijd en geslacht kan je met de Harris Benedict formule je dagelijkse caloriebehoefte bepalen. Deze bestaat uit de ruststofwisseling (of Basal Metabolic Rate) plus de energie die je nodig heb voor al je activiteiten.

Rekenmachine caloriebehoefte

Wat is je gewicht:  kg (decimaal met punt)

Wat is je lengte: cm

Wat is je geslacht:

Wat is je leeftijd: jaar (> 17)

Hoe actief ben je:

Zo correct?

Je caloriebehoefte voor de ruststofwisseling (BMR) is:

Je totale caloriebehoefte per dag is:

Dagelijkse activiteiten

In de berekening van je totale caloriebehoefte per dag wordt de ruststofwisseling vermenigvuldigd met een getal dat wordt bepaald door je dagelijkse activiteiten.

Activiteiten Omschrijving Factor
Inactief geen tot weinig beweging, of kantoorwerk x 1.2
Licht actief 1-3 x per week sporten, of licht actieve baan x 1.375
Gemiddeld actief 3-5 x per week sporten, of gemiddeld actieve baan x 1.55
Erg actief 6-7 x dagen per week sporten, of zwaar werk x 1.725
Extreem actief 7 dagen per week sporten en zwaar werk x 1.9

Tenslotte

Lichaamsgewicht en lichaamslengte

Hoe zwaarder en langer je bent, hoe meer je nodig hebt voor beweging en andere lichaamsfuncties.

Leeftijd

Tijdens het ouder worden gaat je ruststofwisseling langzaam omlaag, dus ook het aantal calorieŽn dat je nodig hebt.

Geslacht

Mannen bezitten meestal meer spiermassa. Spieren verbruiken meer calorieŽn. Met andere woorden mannen verbruiken meer calorieŽn dan vrouwen.


Stuur door