Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Binnenband vervangen

 

 

 
 

Inleidende opmerkingen
   
· Deze beschrijving is voor de racefiets en mountainbike. Bij deze fietsen is het mogelijk snel en gemakkelijk het wiel uit het frame te halen.
   
· Je kunt de volgende stappen ook doen met de fiets op z'n kop. Wel voorzichtig in verband met beschadigingen.
   
· Voor het plakken van de binnenband: Band plakken.
   
   
Controleer eerst het ventiel
   

·

Wanneer je fiets een lekke band heeft controleer je eerst het ventiel. Mogelijk zit het ventiel los of is het ventielslangetje versleten. Als er geen problemen met het ventiel zijn haal je het wiel uit de fiets.
   
   
Verwijder het wiel
   
· Achterwiel
   
· Plaats de ketting op het kleinste achtertandwiel.
   
· Draai de snelspanners los en ontkoppel de remmen zodat het wiel uit de fiets kan worden genomen.
   
· Verwijder het wiel door met één hand het frame vast te houden en met de andere hand het wiel uit het frame te trekken. Trek eventueel de derailleur naar achteren.
· Voorwiel
   
· Draai de snelspanners los en ontkoppel de remmen zodat het wiel uit de fiets kan worden genomen.
   
   
Buitenband van de velg verwijderen
   
· Verwijder met de bandenlichters voorzichtig de buitenband van de velg.
   
· Wanneer de band lastig is te verwijderen is kan je het beste bij het ventiel beginnen. Gebruik eventueel de derde bandlichter. Je kunt de bandenlichters ook vasthaken aan een spaak.
   
· Verwijder het ventielmoertje als deze aanwezig is.
   
· Haal de binnenband uit het wiel.
   
   
Binnenband aanbrengen
   
· Voordat je de (reserve) binnenband gaat aanbrengen controleer je de buitenband op scherpe voorwerpen en ga je na of het velglint nog in orde is.
   
· Steek het ventiel in de velg en pomp de binnenband een beetje op.
   
· Doe de binnenband in de buitenband. Zorg er voor dat binnenband niet tussen de buitenband en de velgrand is komen te zitten.
   
· Breng de buitenband weer in de velg. Doe dat niet met bandlichters, omdat de binnenband zo lek kan raken.
   
· Als het niet gaat laat je de binnenband leeg lopen en ga je de buitenband in het midden van de velg te drukken. Dat doe je door met je duim de hele buitenband een paar keer aan te duwen. In het midden van de velg is meer ruimte waardoor de buitenband gemakkelijker in de velg gaat.
   
   
Terugplaatsen van het wiel
   
· Achterwiel
   
· Houdt de derailleur naar achteren.
   
· Plaats het kleinste achtertandwiel op de ketting.
   
· Plaats het wiel weer in het frame.
   
· Draai de snelspanners goed aan. En bevestig de remkabel weer aan de remmen.
   
· Voorwiel
   
· Plaats het wiel weer in het frame.
   
· Draai de snelspanners goed aan. En bevestig de remkabel weer aan de remmen.
   
   
Oppompen van de binnenband
   
· Pas nadat je het wiel hebt terugplaatst pomp je de band hard op, omdat het mogelijk lastig is het wiel terug te plaatsen met een hard opgepompte band.
   
· De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: