ALLES OVER WIELRENNEN

Beste 10 voeding tips

  • Gebruik iedere dag 200 gram groente en 2 stuks fruit. Zorg ook voor een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten.
  • Koffie en thee remmen de opname van spoorelementen. Gebruik deze dranken niet tijdens of kort na de maaltijden. De opname van vitamines en mineralen is ook te verbeteren: Tips om opname vitamines en mineralen te vergroten.
  • Gebruik meer noten. Noten zitten boordevol gezonde ingrediŽnten. Een prima bron voor vitaminen, mineralen, eiwitten en meervoudig onverzadigde vetzuren. Ook bevatten ze veel voedingsvezels. Bovendien kan je noten regelmatig gebruiken als een vleesvervanger: het eiwitgehalte is bijna gelijk aan die van vlees. Voor meer info: Noten.
  • Drink minstens 1,5 liter vocht per dag. Koffie, thee en alcoholische dranken (niet meer dan twee per dag) mag je ook meetellen.
  • In ontbijtkoek zitten weinig vetten en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voor duursporters. Voedingswaarde per 100 gram: vet 1 gram, koolhydraten: 70 gram en eiwit 2.5 gram.
  • Eet na afloop van een wielerwedstrijd of zware training flink wat koolhydraten. Hoe eerder, hoe beter dat is voor het herstel.
  • De meest gezonde groeten zijn: boerenkool, broccoli, spruitjes, spinazie, paprika, wortelen, avocado, bleekselderij en ui. En ook zeer gezond zijn: fruit (appel, kiwi, sinasappel, druiven, banaan en bessen), Noten (en zaden, granen), vette vis (makreel, zalm), peulvruchten (sojabonen, bruine bonen), tomaten, rode peper, knoflook, yoghurt en kwark.
  • Gebruik tijdens het bakken in plaats van boter of margarine beter zonnebloemolie, olijfolie of vloeibare margarine. Deze bakproducten bevatten meer onverzadigd vet. Ook is het vaak zo: hoe zachter een bakproduct is bij dezelfde temperatuur hoe meer onverzadigde vetzuren het bevat.
  • Vaak zijn dierlijke vetten verzadigd en plantaardige vetten onverzadigd. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor vis: deze zijn betrekkelijk rijk aan onverzadigde vetten.
  • Twee nuttige tools: Energieverbruik per sport.
  • En: Calorieverbruik per dag.


Stuur door