ALLES OVER WIELRENNEN

Beste 10 tips voor beginnende wielrenners

  • Wanneer je een echt beginnende wielrenner bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Voor een beginners schema: Overzicht fietsschema's.
  • Fiets in een vrij rustig tempo. Je hartslag ligt hierbij tussen de 78% en 85% van de anaŽrobe drempel. De drempel is ongeveer gelijk aan 220-leeftijd-15.
  • Voor degene die trainen om vet te verbranden: je hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Je maximale hartslag is bij benadering: 220-leeftijd.
  • Neem regelmatig je rusthartslag op. Doe dat steeds op hetzelfde moment van de dag (bijvoorbeeld voor het opstaan). Je rusthartslag vertelt veel over je conditie, wordt deze lager dan gaat je conditie vooruit.
  • Wie niet sterk is moet slim zijn: Tips voor meer snelheid.
  • Vergeet niet mee te nemen: fietspomp, binnenbandje, bandenlichters, plakspullen en eventueel wat fietsgereedschap.
  • Gebruik een fiets die hoort bij je lichaamsmaten en stel deze juist af. Voor meer informatie: Fietsafstelling. Het komt je fietsplezier te goede en het kan blessures voorkomen.
  • Het beste kan je ook tijdens de eerste tochten (begin niet meteen met een lange) inbussleutels meenemen, zodat je onderweg de zadel- en stuurhoogte kan veranderen. Doe deze aanpassingen met kleine stapjes!
  • Gebruik ook de juiste fietskleding. Ongeschikte fietskleding is niet goed voor je motivatie. Voor meer informatie: Fietskleding. Draag ook altijd een Fietshelm.
  • Wanneer je gemakkelijk last krijgt van tintelende of verdoofde handen verplaats dan regelmatig je handen op het stuur. Een andere oplossing is dat je de stand van het stuur (geleidelijk) veranderd.


Stuur door