Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Band plakken

 

 

 
 

Inleidende opmerkingen
   
Voor veel mensen is het wel duidelijk hoe een band geplakt moeten worden, toch is het zinvol deze pagina even snel door te lezen; er staan beste leuke tips in.
   
Het is handig eerst het wiel  uit het frame te verwijderen.
Zie: Binnenband vervangen.
   
   
Benodigdheden
   
Bandenlichters.
   
Schuurpapier of een metalen opruwer .
   
Solutie.
   
Plakkers.
   
Fietspomp.
   
Balpen.
   
Eventueel een Simson lekzoeker.
   
   
Controleer eerst het ventiel
   
Controleer eerst het ventiel. Mogelijk zit het ventiel los of is het ventielslangetje versleten. Als er geen problemen met het ventiel zijn haal je het wiel uit de fiets.
   
   
Buitenband van de velg verwijderen
   
Verwijder met de bandenlichters voorzichtig de buitenband van de velg.
   
Wanneer de band lastig is te verwijderen is kan je het beste bij het ventiel beginnen. Gebruik eventueel de derde bandlichter. Je kunt de bandenlichters ook vasthaken aan een spaak.
   
Verwijder het ventielmoertje als deze aanwezig is.
   
Haal de binnenband uit het wiel.
   
   
Lek opzoeken
   
Als het lek klein is zoek je een rustige plaats, omdat je zo het lek beter kan horen.
   
Pomp de binnenband op.
   
Vaak hoor je of voel je waar het lek zit. Gebruik zonodig wat spuug.
   
Dompel anders de binnenband stukje bij beetje in een bak met water. Bij het lek ontstaan er belletjes.
   
Je kunt ook de binnenband onder water met beide handen uitrekken, waardoor het gaatje iets groter wordt.
   
Ook handig is een Simson lekzoeker om het lek op te sporen.
   
Markeer met een balpen het lek.
   
   
Band plakken
   
Laat eventueel de binnenband verder leeglopen.
   
Zorg dat de omgeving van het lek droog is.
   
Maak de omgeving van het lek ruwer met schuurpapier of een metalen opruwer. Dit gebied moet tweekeer zo groot zijn als de plakker.
   
Smeer deze plek dun in met solutie. Laat de solutie 2 minuten drogen.
   
In de tussentijd verwijder je het beschermingsstickertje van de plakker. De plakker mag je niet aanraken.
   
Druk de plakker op de plek, waarbij het gaatje in het midden van de plakker moet liggen.
   
Druk de plakker nog eens goed aan.
   
Pomp de binnenband weer op en ga na of er meer gaatjes in de binnenband zitten.
   
   
Binnenband aanbrengen
   
Voordat je de (reserve) binnenband gaat aanbrengen controleer je de buitenband op scherpe voorwerpen en ga je na of het velglint nog in orde is.
   
Steek het ventiel in de velg en pomp de binnenband een beetje op.
   
Doe de binnenband in de buitenband. Zorg er voor dat binnenband niet tussen de buitenband en de velgrand is komen te zitten.
   
Breng de buitenband weer in de velg. Doe dat niet met bandlichters, omdat de binnenband zo gemakkelijk lek kan raken.
   
Als het niet gaat laat je de binnenband leeg lopen en ga je de buitenband in het midden van de velg te drukken. Dat doe je door met je duim de hele buitenband een paar keer aan te duwen. In het midden van de velg is meer ruimte waardoor de buitenband gemakkelijker in de velg gaat.
   
   
Oppompen van de binnenband
   
Pas nadat je het wiel hebt terugplaatst pomp je de band hard op, omdat het mogelijk lastig is het wiel terug te plaatsen met een hard opgepompte band.
   
De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: